Kursplanering 5B1117 Matematik 3 för E & ME, VT 2006


Fråga: Vad ska kursen användas?

Svar: Inom exempelvis teoritisk elektroteknik,  strömningslära, elektromagnetism och kretsteori samt i teknisk matematik.

Nedanstående planering gäller i huvudsak, men detaljer kan komma att ändras under kursens gång.

Detta gäller även datum för lappskrivningar. Dessa ligger på den sista halvtimmen av angiven övning. Exempelvis är lappskrivning nr. 1 (LS1) som omfattar materialet i modul 1+modul2 planerad till 23 mars, kl. 11.00-12.00.

Av angivna övningsuppgifter kommer några att gås igenom på föreläsningarna eller övningarna, och övriga är lämpliga för självstudium. "AM2" hänvisar till läroboken Petermann, E: Analytiska metoder II, och "Ö" till övningsboken.

Modul 1

Denna modul omfattar två skilda delar: potensserier och dubbelintegraler. Resten av kursen handlar om integraler. Jacobianen (definierad i kursen Matematik II) är ett viktigt verktyg.

Mål:

- Att veta vad som menas med en potensserie och att kunna bestämma konvergensmängden för en sådan. 
- Att kunna tolka och ange gränserna för dubbelintegraler, samt
- att kunna beräkna dubbelintegraler genom upprepad enkelintegration och substitution.
 
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid Sal
Teori
Dagensuppgifter

B-uppgifter
F1 1 mars, 10-12 Q1
Introduktion till kursen
Potensserier (AM2 12.1-2)
Ö:1201a-d,h,l
& lösta ex i AM2 §12.1.2
  1203, 1206-1211
F2 2 mars, 10-12 F2
Dubbelintegraler,
integrationsgränser (9.1-2)
Ö:901,907a-c,f,i,j,n,p
& lösta ex i AM2 §9.1-2
Ö: 908a-j, 909, 910
Ö1 2  mars, 13-15
Här finns material om modul1
material1.1
material1.2
material1.3
material1.4
material1.5

Anmälan till LS1
F3 3 mars, 13-15 D1
integrationsgränser (9.3-4)
Substitution i dubbelintegraler (9.5)
Ö:919abc,921a-c,f,g,h,926a,b,c
& lösta ex i AM2 §9.3-4
Ö: 920, 921i,n,r,s,x, 922, 926d,e,f,g
F4
9 mars, 10-12
F2
Substitution i dubbelintegraler (9.5) Ö:919abc,921a-c,f,g,h,926a,b,c
 & lösta ex i AM2 §9.5
Ö: 920, 921i,n,r,s,x, 922, 926d,e,f,g
Ö2
9 mars, 15-17





 

Modul 2

I denna modul introducerar vi multipelintegraler, och definierar två flitigt använda begrepp: cylinder- och sfäriska koordinater.

Mål:

- Att kunna beräkna multipelintegraler i allmänhet (även generaliserade sådana) och
- att kunna tillämpa detta på volyms- och areaberäkningar (även areor av buktiga ytor).
  REPETERA Andragradsytor
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid Sal
Teori Dagensuppgifter B-uppgifter
F5
16 mars, 13-15 M1
Generaliserade integraler (9.6.2)
Trippelintegraler (9.7)
Ö:937a,k,938a,h
& lösta ex i AM2 §9.6.2
Ö:916bcd,h,i
Ö:937f,h, 938bfg,939,942
F6 17 mars, 10-12 E1
Trippelintegraler (9.7)
Trippelintegraler, forts., sfäriska och cylinder-koordinater (9.7
Ö:916bcd,h,i ,931
& lösta ex i AM2 §9.7
AM2:9.10
Ö:916e,g,l, 923, 924,925
Ö3
17 mars,13-15
Här finns material om modul2
material2.1
material2.2
material2.3
material2.4

Anmälan till LS2
F7 20 mars, 13-15 F2
Trippelintegraler, forts., sfäriska och cylinder-koordinater (9.7) Area och volym (9.8
Ö:921 d,v,y
927abcd, 932aikf
& lösta ex i AM2 §9.8
 Ö:921 m,w,å,ö
F8 21 mars, 10-12
E1
Trippelintegraler, forts., sfäriska och cylinder-koordinater (9.7) Area och volym (9.8) Ö:921 d,v,y
927abcd, 932aikf
& lösta ex i AM2 §9.8
 928bd,932e,h,l,p,933-936
Ö4 + LS1 23 mars, 10-12


TRE obetydligt ändrade tal kommer att väljas ur de ovan föreslagna talen=dagensuppgifter från Modul1+modul2


 

Modul 3

Denna modul omfattar kapitel 10 i AM2. Här läggs grunderna i 2 dimensioner för många av de begrepp vi sedan utvecklar till att använda i 3 dimensioner. Vi konstaterar också att man faktiskt inte alltid behöver räkna ut integraler: I en del fall kan man se att de geometriskt motsvarar en känd area, eller att de blir noll av symmetri-skäl.

Mål:

- Att kunna beräkna linjeinegraler i allmänhet,
- att kunna Greens formel,
- att kunna avgöra när linjeintegraler är oberoende av integrationsvägen, samt
- att kunna bestämma potentialer till vektorfält när sådana finns (konservativa fält).
 
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid Sal Teori Dagensuppgifter
B-uppgifter
F9 23 mars, 15-17 F2
Linjeintegraler i planet (10.1-2) Ö:1001-3,1009
& lösta ex i AM2 §10.1-2
Ö:1004, 1011
F10 24 mars, 10-12 E1
Greens formel i planet (10.3) Ö:1007-9,1020,1048
& lösta ex i AM2 §10.3
Ö: , 1024, 1027, 1032, 1042
Ö5 24 mars, 13-15

Här finns material om modul 3
Material3.1
Material3.2
Material 3.2

Anmälan till LS3
F11 27 mars, 13-15 Q1
Konservativa och singulära fält (10.4) AM2:10.2abc,10.4
Ö:1005,1013,1016,1022-23
& lösta ex i AM2 §10.4
AM2:10.3,AM2:10.2d
Ö:1022,1023,1029, 1031, 1033, 1043, 1044
F12
28 mars, 08-10 E1
Konservativa och singulära fält, forts (10.4) Ö:1029-30
& lösta ex i AM2 §10.4
AM2:10.5,10,6
Ö: 1041, 1046, 1050-1052
Ö6
29 mars, 10-12




 

Modul 4

Här påbörjar vi det viktigaste avsnittet i kursen: kapitel 11 i AM2. Det handlar om skalär- och vektorvärda integraler i R3. Det blir allt viktigare att kunna undvika besvärliga integraler genom olika typer av resonemang. En viktig metod för att slippa besvärliga integraler är Gauss' sats.

Mål:

- Att kunna beräkna flödesintegraler över godtyckliga ytor i rummet.
- Att förstå begreppet divergens och kunna beräkna divergensen av ett vektorfält.
- Att förstå och kunna använda Gauss sats.
 
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid Sal Teori Dagensuppgifter

B-uppgifter
F13 30 mars, 10-12 F2
Ytintegraler  (11.1-2)
Föreläsningsanteckningar
AM2:11.1a-c,g
 Ö:1101a-c
& lösta ex i AM2 §11.1-2
AM2:11.1-11.3
F14
31 mars, 10-12
E1
Divergens, Gauss' sats (11.3.1)

AM2:11.4,11.5abc
& lösta ex i AM2 §11.3.1
Ö:1102ab
AM2: 11.5, Ö:1102c
Ö7
31 mars, 13-15
Här finns mer material om modul 4
Material 4.2
Material 4.3
Material 4.4

Anmälan till LS4
F15 18 april, 13-15 E1
Gauss' sats, forts.,
Gauss' sats i mera komplicerade fal
AM2:11.7.abdf
Ö: 1109ab
& lösta ex i AM2 §11.3.2
AM2:11.6,11.8, Ö:1109, 1110a,b
Ö:1110c, 1111
F16 20 april, 13-15 F2
lektioner om modul 4


Ö8+LS2 20 april, 15-17

TRE obetydligt ändrade tal kommer att väljas ur de ovan föreslagna talen=dagensuppgifter från Modul3+modul4

 

Modul 5

Här presenteras ytterligare två viktiga metoder för att slippa svåra integraler: Stokes' sats och att använda potentialen till ett konservativt vektorfält.

Mål:

- Att kunna beräkna linjeintegraler i rummet.
- Att förstå begreppet rotation och kunna beräkna rotationen av ett vektorfält.
- Att förstå och kunna använda Stokes sats.
- Att kunna avgöra när linjeintegraler är oberoende av integrationsvägen.
- Att kunna bestämma potentialer till vektorfält när sådana finns.
 
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid Sal Teori Dagensuppgifter
B-uppgifter
F17 21 april, 13-15 E1
Kurvintegraler i rymden, rotation av vektorfält AM2:11.9-10,11.17
Ö1103,11.04b,1105b
AM2:11.11, Ö:1107-1108
F18
25 april, 13-15
F2
Stokes' sats (11.4.1)
AM2:11.12,11.13a,11.12,11.14
Ö:1121,11.28 & lösta ex i AM2 §11.4.1
AM2:11.11,11.13-11.14
Ö9
26 april, 13-15
kursmaterial5.2

Anmälan till LS5
F19 27  april, 10-12 F2
Konservativa fält,
(skalära) potentialer (11.4.2)& singulära fält
Ö1112b,1113de,1114-1117,11.23,11.25
AM2:11.15,11.16b
& lösta ex i AM2 §11.4.2
AM2:11.13 Ö:1112-1120
F20 28 april, 10-12 F1
Lektioner om modul5

AM2:11.16-17 Ö:1121-1128
Ö10 28 april, 13-15




 

Modul 6

Vi introducerar nablasymbolen, med vars hjälp man kan härleda en mängd formler för deriveringsoperatorer. Det är viktigt att man behärskar de vektoralgebraiska räknereglerna från kursen Matematik II. Repetera gärna skalärprodukt, kryssprodukt och lådprodukt. Med nablasymbolens hjälp kan vi t.ex. bestämma vektorpotentialer, eller behandla allmänna kroklinjiga koordinatsystem.
Att kunna beräkna gradienten, divergensen och rotationen i t.ex sfäriska eller cylinderkoordinater kan förenkla många problem.

Mål:

- Att förstå nablasymbolen och kunna nablaräkning.
- att kunna avgöra när vektorfält har en vektorpotential och kunna bestämma denna,
- att kunna omvandla vektorer från kartesiska koordinatsystem till kroklinjiga (särskilt cylinder- eller sfäriska) koordinater och vice versa, samt
- att kunna beräkna gradienten, divergensen och rotationen av ett fält i kroklinjiga (särskilt cylinder- eller sfäriska) koordinater.
  sammanfattning av KROKLINJIGA KOORDINATSYSTEM
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid Sal Teori Dagensuppgifter
B-uppgifter
F21 2 maj, 13-15 E1
Nablaräkning (11.5.1) AM2:11.5abc,11.6ab,11.10abc,11.11abc
(Här är lösningsförslag )
AM2:11.19abc
Ö1104-1108,
& lösta ex i AM2 §11.5.1
AM2:11.18, 11.19, 11.25
F22 4 maj, 10-12 F1
Vektorpotentialer (11.5.2)
Föreläsningsanteckningar7.2
Kroklinjiga koordinater (11.6.1-2)
AM2:11.21
& lösta ex i AM2 §11.5.2
AM2:11.42-43
AM2:11.22-11.24
Ö11
4 maj, 13-15

Dags att kolla liknande tal i Extentor Anmälan till LS6
F23 5 maj, 10-12 E1
Kroklinjiga koordinater (11.6.1-2)
Föreläsningsanteckningar7.3
Föreläsningsanteckningar7.4
AM2:11.27
AM2:11.31,33-36
& lösta ex i AM2 §11.6.1-2
AM2:11.28, 11.42-11.45, 11.47
F24 9 maj, 13-15 E1
Kroklinjiga koord, forts (11.6.2)
AM2:11.31,33-36
& lösta ex i AM2 §11.6.1-2
AM2:11.30, 11.35
Ö12
10 maj, 10-12


Dags att kolla liknande tal i Extentor
Anmälan till LS6
F25 12 maj, 10-12 E1
Kroklinjiga koord, forts (11.6.2) AM2: 11.39-41
& lösta ex i AM2 §11.6.1-2
AM2:11.37-39 11.44-47
F26
15 maj, 10-12 E1
Lektioner om modul 6
Dags att kolla liknande tal i Extentor
Ö 13+LS3 15 maj, 13-15


TRE obetydligt ändrade tal kommer att väljas ur de ovan föreslagna talen=dagensuppgifter från Modul5+modul6

FORMELBLAD ATT ANVÄNDA PÅ TENTAN och lappskrivningen
 

Modul 7

Här studerar vi så kallade massintegraler, och vi generaliserar med nablaräkningens hjälp Gauss' och Stokes' satser till universalsatser. Universalsatserna kan vi använda till att förenkla vektorvärda integraler. Vidare presenteras Laplace' och Poissons ekvationer, som kan användas för att beskriva t.ex. elektriska fält.

Mål:

- Att kunna beräkna vissa enkla massintegraler.
- Att kunna använda Gauss' och Stokes' universalsatser.
- Att känna till Laplace' och Poissons ekvationer, och kunna lösa dem i enkla fall.
 
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid Sal Teori Dagensuppgifter
B-uppgifter
F27 16 maj, 13-15 E1
Massintegraler (11.7.1)
Material om M-integraler
AM2:11.48-50
& lösta ex i AM2 §11.7.1
Ö:1129,1131, 11.34
AM2:11.51-52, Ö:1129-1135
F28 18 maj, 10-12 F2
Universalsatserna och vektorvärda integraler (11.7.2) Ö:1135abc
AM2:11.53,11.55-57
AM2:11.51-11.54
Ö14
18 maj, 13-15


Dags att kolla liknande tal i Extentor Anmälan till LS7
F29 19 maj, 10-12 E1
Laplace' och Poissons ekv (11.8), kontinuitetsekvationen (11.9.2)Hämta föreläsningsanteckningar AM2:11.60,11.34-35
& lösta ex i Hämta föreläsningsanteckningar
AM2:11.55-11.59,
11.64
F30 23 maj, 10-12 E1
Lektioner om modul 7
Dags att kolla liknande tal i Extentor
Ö15
23 maj 13-15


ETT obetydligt ändrat tal kommer att väljas ur de ovan föreslagna talen.


Tentamen
TENTAMEN                                         
  30 maj , 8-13