Kursens hemsida schema![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() ![]() | Aktuell Information |
Mo 23/1-06
Tentan är nu rättad. Rose-Marie skall föra in resultaten i LADOK, sedan kan ni se resultatet på "mina sidor". Tentorna finns för återlämning på studentexpeditionen.
Vad gäller klagomål ("begäran om omprövning") av tentor, så notera att bara uppenbara felaktigheter i rättningen skall åtgärdas av mig; läs här!
Nu är 84 godkända (31 betyg 3, 43 betyg 4, 10 betyg 5) av 128; 44 är alltså tråkigt nog fortfarande underkända. Några av er har rätt att komplettera; det står på er tenta. Ni som vill det skall kontakta mig senast 6:e februari.
Torsdag 12/1-06: Lösningar till tentan.
Äsch då. Jag glömde göra lösningar till tentan som gick igår. Här finns de nu.
Och Här är tentan.
Måndag 28/11: tentan rättad.
Tentan är nu rättad. Tentorna finns på studentexpeditionen. När Rose-Marie lagt in resultaten i LADOK kan ni se det i "mina sidor". Det gick inte så bra: 52-U, 31-3, 34-4, 10-5. Alltså 59% godkända. Det är bättre än t.ex. Kemi och Elektro, men ändå litet av en besvikelse. Men ni som klarat tentan har gjort det bra!!
Sex stycken har fått femton poäng, och har möjlighet att komplettera till betyget tre. Ni skall kontakta mig senast den 14/12 om ni vill komplettera. PUL förbjuder mig att namnge er här.
Klart, Slut!
Tentamen Måndag 7/11
Lokalen ni tentar i beror på efternamnet:
Abr-Dem V11
Ded-Han V21
Has-Lin V22
Lin-Per V23
Per-Win V32
Wus-Åst V33
Jag vill gärna höra konstruktiva synpunkter på kursen. Speciella frågor:
– Är det lagom med föreläsningar och lektioner, eller skulle det vara bättre med färre sådana och i stället "räknestugor"?
– Läroboken OK?
– Web-sidorna -- OK med information?
– övrigt?
Här är länken till kursenkäten.
Efter skrivtidens slut finns tentan med lösningsförslag här.
Torsdag 27/10
Jag repeterade integrationsteknik. Några primitiva funktioner är bra att kunna utantill. Jag tog exempel på trigonometriska integraler (tangens för halva vinkeln) och rotuttryck (då man substituerar med sin, sinh eller cosh.) Det är nog inte helt fel att ta upp detta något mer på lektionen i morgon.
Måndag 24/10
Det var fånigt av mig att tro att jag skulle hinna med något annat än induktionsbevis. Jag gick alltså igenom induktionsbevis, och tog bl.a. exemplet n-te derivatan av en produkt (formel (34) sid 209 i boken.) Induktionsbevis finns litet styvmoderligt behandlat i boken, men det finns en genomgång som börjar längst ner på sidan 125 med exemplen 61, 62, och 66. Även SATS 17 på sidan 209 bevisas med induktion i boken (samma som jag gjorde på föreläsningen.)
Torsdag 20/10
Jag följde kursplaneringen. Jag fick ont om tid på slutet, så vi får ta det litet noggrannt på lektionen i morgon. Speciellt "resonans" gick väldigt snabbt.
Jag tog upp förskjutningsregeln, som jag formulerade så här: Om vi har en ekvation
y"(x) + ay'(x) + by(x) = ecx f(x)
så får vi efter substitutionen
y(x) = ecx u(x)
ekvationen
u"(x) + p'(c) u'(x) + p(c) u(x) = f(x)
där p(r) är karakteristiska polynomet till ursprungliga ekvationen.
Lappskrivningarna
gick bedrövligt dåligt. Av 132 skrivande hade 34 godkänt (två eller tre rätt) på första lappskrivningen, och lika många på den andra. Godkänt på bägge hade 18 stycken.
Vid tentamen kommer det att finnas listor med namnen på dem som har godkänt på någon av lappskrivningarna. Dessa personer har alltså redan uppgift ett och / eller två avklarade på tentan.
Måndag 17/10
Jag började med ett problem där man skulle ta reda på hur lång tid det tar innan saldot på ett bankkonto går ner till noll, om man får kontinuerlig ränta samtidigt som man tar ut pengar i en jämn ström. Vi kom fram till en differentialekvation, och det föranledde mig att ta upp separerbara differentialekvationer enligt den här stencilen. Därefter löste vi problemet.
Andra timmen tog jag upp Mercators projektion, och "myran på gummibandet" enligt kursplaneringen.
Torsdag 13/10
Jag tog upp ett antal problem som ledde till integraler. Konsumentöverskott och tiden det tar för att tömma en tank. Vi räknade explicit på fallet med en sfärisk tank. Jag beräknade också klotets med radie r area och volym. Slutligen härledde jag integralformeln för båglängden av en graf y=f(x).
Måndag 10/10
Jag bara repeterade litet om Maclaurin och integraler.
Torsdag 6/10
Jag tog väsentligen upp det som står i kursplaneringen. Jag kom in på generaliserade integraler (kap. 6.5 fram till "Jämförelsesatser".) Jag gör ingen större affär av detta: det är bara att räkna på som vanligt: är intervallet för integrationen obegränsat tar man gränsvärdet då intervallgränsen går mot oändligheten. Är integranden obegränsad så räknar man på som vanligt om den primitiva funktionen är kontinuerlig. Det väsentliga är att den primitiva funktionen är kontinuerlig, inte att integranden är kontinuerlig, eller ens begränsad. Det är t.ex bara att räkna som vanligt när man integrerar
Måndag 3/10
Jag visade formeln för substitution av variabler i integraler. Därefter började jag med en mer systematisk genomgång av medoder för integration.
Först påpekade jag att inte alla elementära funktioner har elementär primitiv. Jag tog exemplet sin(x)/x : den har en primitiv som vi kan skriva som en potensserie, men den kan inte uttryckas som en elementär funktion.
Därefter började jag med rationella funktioner: först integralen av "elementära bitar", och sedan uppdelning i partialbråk av rationella funktioner som en summa av "elemettära bitar". Vi tog ett par exempel.
Sista tjugo minuterna tog jag upp trigonometriska uttryck: jag gick igenom substitutionen "tangens för halva vinkeln" och räknade ett exempel. Jag påpekade att metoden ofta leder till långa räkningar, och att man ofta tar till andra ad-hoc metoder som leder till enklare kalkyler, men jag tog inga sådana exempel (utom integralen av tan(x).)
Vi kan alltså nu öva på integration av rationella funktioner och trigonometriska uttryck.
Lappskrivning nummer två
tar vi första lektionstimmen onsdagen den 12:e oktober. Den blir på Maclaurin-utvecklingar, (ev. L'Hôpitals regel) och integraler, så långt vi kommit då.
Fredag 29/9
Jag gick igenom Riemann-integralen mer noggrant än jag planerat, så jag anser det avklarat. Det tog hela första timmen, varför jag fick litet ont om tid att andra timmen gå igenom partiell integration och substitution av variabel.
Jag påpekade att "produktregeln" vid derivation och "kedjeregeln" måste kunna utnyttjas på något sätt vid integration. Det ger "partiell integration" respektive "substitution av variabel". Jag härledde regeln för partiell integration och tog ett par exempel, både på obestämda och bestämda integraler.
Jag kom i tidsnöd, och valde att inte göra någon härledning av "substitution av variabel", utan jag skrev upp formeln (bestämd och obestämd integral) och räknade ett par exempel. Exemplen visade regeln utnyttjad åt bägge hållen dvs. ibland har man ett uttryck t.ex.
sin(x)·cos2(x)
och man sätter
sin(x)=t
Men man kan också ha t.ex. uttrycket
(1-x2)1/2
och man går då åt andra hållet och sätter
x=sin(t)
Det gick ganska fort, så vi får ta det lugnt och noggrannt på lektionen i morgon!
Tisdag 27/9
Jag tog först ett par exempel på Taylor-utvecklingar kring andra värden än x=0. Vi tittade på sin(x) kring x = π/3 och x1/2 kring x = 4.
Jag tog upp resttermen i Maclaurin:
– Bevis för "ordo-varianten" (men inte begreppet ordo,)
– Lagranges restterm, och
– den exakta integral-varianten.
Vi använde Lagranges restterm för att visa att Maclaurin-serien för sin(x) konvergerar (mot sin(x)) för alla x. Därefter påpekade jag att Maclaurinserierna för cos(x), exp(x), sinh(x) och cosh(x) också konvergerar mot respektive funktionsvärde, och att de övriga i utantill-listan (ln(1+x) osv.) konvergerar för –1 < x < 1 (jag bryr mig inte om rand-fallen.)
Vi använde dessa serier för att ta fram serier som konvergerar mot π/4 (arctan(1/2) + arctan(1/3)) och ln(3) (ln(1+x) – ln(1–x) med x=1/2.)
Fredag 23/9
Jag gick igenom Maclaurinutvecklingar, men bara med restterm av typen c(x)·xn, (alltså av typen stort ordo) där c(x) är kontinuerlig i x=0. Jag härledde väsentligen alla de vanliga Maclaurinutvecklingarna; se "utantill-"stencilen.
Jag räknade dels ett enkelt gränsvärde av typen 0/0 (som man lika gärna kan lösa med L'Hôpitals regel) men också ett par andra exempel: vi såg att
(n3+n2)1/3 - n = 1/3 - 1/(9n) + c(1/n)·(1/n2),
och jag visade att om vi står på ett torn med höjden h så är avståndet från tornets fot till horisonten approximativt (2·r·h)1/2 (r=jordens radie.) Detta genom att approximera
cos(v) och 1/[1+(h/r)]
med deras respektive Maclaurinutvecklingar.
Jag tog inte upp utvecklingar kring andra punkter än x=0.
Onsdag 21/9
Bara repetition. Litet om faktorsatsen, heltals- (och rationella) rötter till polynom med heltals-koefficienter, Algebrans fundamentalsats. Något om binomialkoefficienter och binomialsatsen, och någre exempel på arcusfunktionerna.
Måndag 19/9
Jag gick igenom kapitel 4, utom 4.5. Jag började med kapitel 4.6 och visade satsen i min stencil om konvexa och konkava funktioner. Jag illustrerade med ett par enkla exempel.
Därefter tog jag upp resten av kapitlet genom att demonstrera ett antal exempel; dela några enkla från Broneks "dagens", dels ett par mer krävande exempel: "stegen i korridoren" och exemplet 9 på sidan 227 i boken.
Torsdag 15/9
Jag visade först satsen att derivatan i en extrempunkt är noll. Därefter visade jag differentialkalkylens medelvärdessats. Jag följde i stort sett framställningen i kapitel 3.5.
Sedan visade jag korollariet att positiv derivata innebär växande funktion, och negativ derivata avtagande funktion. Som exempel gjorde jag "teckentabell" för funktionen
y = x exp(-x)
och skisserade dess graf. Sedan tog vi paus.
Andra timmen ägnade jag i stort sett åt L'Hôpitals regel. Först räknade jag ett par exempel på gränsvärden, även exemplet
varpå jag drog beviset för L'Hôpitals regel enligt min stencil.
Vi hade några minuter kvar, så jag passade på att bevisa att om andra-derivatan är negativ så är funktionen konkav, i meningen att varje korda ligger under funktionens graf.
Tisdag 13/9
Jag följde kursplaneringen. Första timmen definierade jag derivatan och härledde derivatan av sin(x) och ln(x). Jag skrev upp deriveringsreglerna för summa, differens produkt och kvot, och för sammansatta funktioner ("kedjeregeln".) Jag bevisade formeln för derivatan av produkt.
Gymnasiet är nuförtiden bra på att lära ut tolkningar av derivatan, så jag uppmanade bara studenterna att påminna sig detta.
Andra timmen tog jag upp kedjeregeln i detalj och räknade ett par ganska enkla exempel (i en del skolor tar de inte upp kedjeregeln helt generellt, trots att det ingår i studieplanen för matematik C och D.) Sedan tog jag upp implicit derivation, och använde det för att derivera y(x) = exp(x): jag deriverade identiteten ln(y(x)) = x m.a.p. x. Sedan deriverade jag xx genom att logaritmera och derivera implicit. Slutligen härledde jag derivatorna av arcsin(x) och arctan(x) på samma sätt: y(x)=arcsin(x) innebär att sin(y(x)) = x som vi deriverade implicit, o.s.v. Jag skrev alltså inte upp någon formel för inversens derivata, utan jag deriverade implicit i stället. Jag ifrågasatte aldrig om inversen ö.h.t. var deriverbar.
Lappskrivning 1
kommer att vara första timmen av lektionen torsdagen 22/9. Det blir tre uppgifter inom något område vi läst tom. vecka 37. Två rätt lösta uppgifter ger första uppgiften på sluttentan.
Fredag 9/9
Jag tog upp definitionen av gränsvärde (def. 1 sid 132 och (5) sid 134) och illustrerade med några enkla exempel (för varje ε>0 finns δ>0 osv.) Jag passade på att ta upp litet om implikationer (skillnaden mellan "om" och "endast om") och kontrapositiva formuleringen. Jag tog dock inte exemplet
If the ocean
was whiskey
and I were a duck
I'd dive to the bottom
and
never come up
som har kontrapositiven
If I never reach
bottom
or sometimes come up,
then the ocean isn't
whiskey
or I'm not a duck.
(Jag minns inte var jag läst detta,) utan ett något enklare exempel.
Jag nämnde definitionen av kontinuerlig funktion, och sa att alla elementära funktioner är kontinuerliga där de är definierade, så vi skall inte behöva larva oss med gränsvärdet av x2 när x —>2, osv. Jag tog upp satserna 2, 3, 4 på sid 136, och "Haralds Lemma" (se kursplaneringen,) men bevisade inget av dem. Däremot bevisade jag det viktiga gränsvärdet SATS 14 sid 114 (i kap. 1.9,) men inte som i boken (det "beviset" är inget bevis!) utan genom att jämföra areor. Jag bevisade också gränsvärdet (21) sid 154, men igen genom att jämföra areor (ln(x) är arean under 1/t från 1 till 1+x.) Slutligen tillämpade jag "Haralds Lemma" genom att härleda gränsvärdet (18) sid 153 genom att först ta logaritmen för uttrycket.
Onsdag 7/9
Jag förutsätter att alla kan räkna med logaritmer och exponentialfunktioner. Jag vet å andra sidan att detta inte är helt realistiskt, så kontrollera att du kan lösa uppgifterna 1.24, 1.25, 1.26, 1.29, 1.31. Har du problem med dem (det är det säkert många som har,) så fråga lektionsläraren. Det kan vara lämpligt att ta upp några av dessa uppgifter på lektionen!
Jag följde kursplaneringen, dvs. jag repeterade kort räknereglerna för exp och log. Därefter definierade jag de hyperboliksa funktionerna, och påpekade att
(cosh(x), sinh(x))
ligger på hyperbeln
x2 – y2 = 1
Sedan visade jag att exponentialfunktioner växer snabbare än polynom, och att logaritmer växer långsammare än polynom; en slags "standardgränsvärden" alltså.
Därefter nämnde jag snabbt att y=ex är ekvivalent med att x = ln(y), och att detta kallas att exponentialfunktionen och logaritmen är varandras inverser. Sedan definierade jag arcsin, arccos och arctan, och ritade deras grafer. Jag löste också ett enkelt problem av typen bestäm värdet av arcsin(a) + arcsin(b). Eftersom a och b var positiva, och a2 + b2 = 1 såg vi att
arcsin(a) + arcsin(b) = π/2.
Till sist gav jag som övning att visa att
arctan(1/2) + arctan(1/3) = π/4.
Måndag 5/9
Jag beklagar att det här kommer sent. Jag tog upp Pascals Triangel, och visade att binomialkoefficienterna som uppträder där kan tolkas som antalet sätt att välja ut k objekt bland n stycken, utan återläggning och utan hänsyn till ordning. Jag visade sedan Binomialteoremet.
Andra timmen pratade jag om polynom. Jag visade faktorsatsen och det uppenbara resultatet att för ett polynom med heltalskoefficienter gäller att en heltals-rot måste vara en faktor i konstant-termen. Vi använde detta för att faktorisera polynom.
Jag skrev också upp den reella varianten av Algebrans Fundamentalsats: Varje reellt polynom kan faktoriseras (på väsentligen ett unikt sätt) i förstagradsfaktorer och irreducibla andragradsfaktorer (andragradspolynom som saknar reella nollställen.) Vi faktoriserade polynomet
x4 + 4 = (x2 + 2 x + 2)·(x2 – 2 x + 2)
genom att ansätta en faktor
x2 + a x + b
och utföra divisionen. Kravet att denna skall ge resten noll gav värden på a och b. Jag nämnde att på lektionerna skulle studenterna säkert få demonstrerat hur man kan använda komplexa nollställen för att utföra faktoriseringen.
Torsdag 1/9
Första timmen pratade jag om summasymbolen, teleskoperande summor, och geometrisk summa. På slutet löste jag följande problem: säg att man varje månad sätter in a kronor på ett bankkonto, med första inbetalningen månad 1. Antag att räntan är r per månad. Vad är då saldot S(n) efter n månader? Det gick väldigt fort. Resultatet var iaf.
S(n) = (a/r)·([1+r]n – 1).
Andra timmen ägnade jag åt komplexa tal. Jag införde
"komplexa talplanet" som en utvidgning av "reella tallinjen" och definierade
multiplikation geometriskt. Sedan visade jag att algebraiskt innebär
detta att man multiplicerar enligt distributiva lagen och använder
i2 = –1. Jag tog alltså upp polär framställning, men inte
Eulers formler — det får vi göra på lektionen i morgon.