Kursplanering 5B1117 Matematik 3 för E & ME, VT 2006


Fråga: Vad ska kursen användas?

Svar: Inom exempelvis teoritisk elektroteknik,  strömningslära, elektromagnetism och kretsteori samt i teknisk matematik.
Fråga: vad som styr kursens inriktning och innehåll
Svar:
Ibland träffar man på någon som tror att det är boken som definierar kursen, men det är en missuppfattning. Det är inte heller gamla tentor som definierar kursen. Det som styr är de mål som finns uppsatta i Högskoleförordningen för alla utbildningar och speciellt civilingenjörsutbildningen, samt de mål som KTH fastställt lokalt. Se Studiehandboken( se  nedan stående mål för varje modul)

Nedanstående planering gäller i huvudsak, men detaljer kan komma att ändras under kursens gång.

Detta gäller även datum för kontrollskrivningar. Dessa ligger på den sista timmen av angiven övning. Exempelvis är kontrollskrivning nr. 1 (KS1) som omfattar materialet i modul 1+modul2 planerad till 23 mars, kl. 11.00-12.00.

Av angivna övningsuppgifter kommer några att gås igenom på föreläsningarna eller övningarna, och övriga är lämpliga för självstudium. "AM2" hänvisar till läroboken Petermann, E: Analytiska metoder II, och "Ö" till övningsboken.

Modul 1

Denna modul omfattar två skilda delar: potensserier och dubbelintegraler. Resten av kursen handlar om integraler. Jacobianen (definierad i kursen Matematik II) är ett viktigt verktyg. Under "Här finns material om modul1",här nedan Finns detaljerade anteckningar med lösta övningsuppgifter. Kolla t.ex hur man lär sig Potensserier via nätet.

Mål:

- Att veta vad som menas med en potensserie och att kunna bestämma konvergensmängden för en sådan. 
- Att kunna tolka och ange gränserna för dubbelintegraler, samt
- att kunna beräkna dubbelintegraler genom upprepad enkelintegration och substitution.
 
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid Sal
Teori
Övningsexempel
F1 1 mars, 10-12 Q1
Introduktion till kursen
Potensserier (AM2 12.1-2)
Ö:1201a-d,h,l
1203, 1206-1211
F2 2 mars, 10-12 F2
Dubbelintegraler,
integrationsgränser (9.1-2)
Ö:901,907a-c,f,i,j,n,p
908a-j, 909, 910
Ö1 2  mars, 13-15
Här finns material om modul1
material1.1
Att beräkna potensserier via nätet
material1.2
material1.3
material1.4
material1.5
Anmälan till KS1
F3 3 mars, 13-15 D1
integrationsgränser (9.3-4)
Substitution i dubbelintegraler (9.5)
Ö:919abc,921a-c,f,g,h,926a,b,c
Ö: 920, 921i,n,r,s,x, 922, 926d,e,f,g
F4
9 mars, 10-12
F2
Substitution i dubbelintegraler (9.5) Ö:919abc,921a-c,f,g,h,926a,b,c
Ö: 920, 921i,n,r,s,x, 922, 926d,e,f,g 
Ö2
9 mars, 15-17

Anmälan till KS1

 

Modul 2

I denna modul introducerar vi multipelintegraler, och definierar två flitigt använda begrepp: cylinder- och sfäriska koordinater.
Under "Här finns material om modul2",här nedan Finns detaljerade anteckningar med lösta övningsuppgifter.

Mål:

- Att kunna beräkna multipelintegraler i allmänhet (även generaliserade sådana) och
- att kunna tillämpa detta på volyms- och areaberäkningar (även areor av buktiga ytor).
  REPETERA Andragradsytor
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid Sal
Teori Övningsexempel
F5
16 mars, 10-12 M1
Generaliserade integraler (9.6.2)
Trippelintegraler (9.7)
Ö:937a,k,938a,h
Ö:916bcd,h,i
Ö:937f,h, 938bfg,939,942
F6 17 mars, 10-12 E1
Trippelintegraler (9.7)
Trippelintegraler, forts., sfäriska och cylinder-koordinater (9.7
Ö:916bcd,h,i ,931
Ö:916e,g,l, 923, 924,925
Ö3
17 mars,13-15
Här finns material om modul2
material2.1
material2.2
material2.3
material2.4
Anmälan till KS1
F7 20 mars, 13-15 F2
Trippelintegraler, forts., sfäriska och cylinder-koordinater (9.7) Area och volym (9.8
Ö:921 d,v,y
Ö:927abcd, 932aikf
Ö:921 m,w,å,ö
F8 21 mars, 10-12
E1
Trippelintegraler, forts., sfäriska och cylinder-koordinater (9.7) Area och volym (9.8) Ö:921 d,v,y
927abcd, 932aikf
928bd,932e,h,l,p,933-936
Ö4 + KS1 23 mars, 10-12


 KS1 består avTRE  tal som testar  de ovan föreslagna talen= Övningsexempel från Modul1+modul2
Tid 11.00-12.00

 

Modul 3

Denna modul omfattar kapitel 10 i AM2. Här läggs grunderna i 2 dimensioner för många av de begrepp vi sedan utvecklar till att använda i 3 dimensioner. Vi konstaterar också att man faktiskt inte alltid behöver räkna ut integraler: I en del fall kan man se att de geometriskt motsvarar en känd area, eller att de blir noll av symmetri-skäl.
Under "Här finns material om modul3",här nedan Finns detaljerade anteckningar med lösta övningsuppgifter.

Mål:

- Att kunna beräkna linjeinegraler i allmänhet,
- att kunna Greens formel,
- att kunna avgöra när linjeintegraler är oberoende av integrationsvägen, samt
- att kunna bestämma potentialer till vektorfält när sådana finns (konservativa fält).
 
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid Sal Teori Övningsexempel
F9 23 mars, 15-17 D2
Linjeintegraler i planet (10.1-2) Ö:1001-3,1009
Ö:1004, 1011
F10 24 mars, 10-12 E1
Greens formel i planet (10.3) Ö:1007-9,1020,1048
Ö: , 1024, 1027, 1032, 1042
Ö5 24 mars, 13-15

Här finns material om modul 3
Material3.1
Material3.2
Material 3.2
Anmälan till KS2
F11 27 mars, 13-15 Q1
Konservativa och singulära fält (10.4) AM2:10.2abc,10.4
Ö:1005,1013,1016,1022-23
AM2:10.3,AM2:10.2d
Ö:1022,1023,1029, 1031, 1033, 1043, 1044
F12
28 mars, 08-10 E1
Konservativa och singulära fält, forts (10.4) Ö:1029-30
AM2:10.5,10,6
Ö: 1041, 1046, 1050-1052
Ö6
29 mars, 10-12

Anmälan till KS2

 

Modul 4

Här påbörjar vi det viktigaste avsnittet i kursen: kapitel 11 i AM2. Det handlar om skalär- och vektorvärda integraler i R3. Det blir allt viktigare att kunna undvika besvärliga integraler genom olika typer av resonemang. En viktig metod för att slippa besvärliga integraler är Gauss' sats.
Under "Här finns material om modul4",här nedan Finns detaljerade anteckningar med lösta övningsuppgifter.

Mål:

- Att kunna beräkna flödesintegraler över godtyckliga ytor i rummet.
- Att förstå begreppet divergens och kunna beräkna divergensen av ett vektorfält.
- Att förstå och kunna använda Gauss sats.
 
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid Sal Teori Övningsexempel

F13 30 mars, 10-12 F2
Ytintegraler  (11.1-2)
Föreläsningsanteckningar
AM2:11.1-3
 Ö:1101a-c

F14
31 mars, 10-12
E1
Divergens, Gauss' sats (11.3.1)

AM2:11.4,11.5
Ö:1102
Ö7
31 mars, 13-15
Här finns mer material om modul 4
Material 4.2
Material 4.3
Material 4.4
Anmälan till KS2
F15 18 april, 13-15 E1
Gauss' sats, forts.,
Gauss' sats i mera komplicerade fal
AM2:11.6-8
Ö: 1109-11

F16 20 april, 10-12 F2
Övningsföreläsning inför KS2

Ö8+KS2 20 april, 15-17

KS2 består avTRE  tal som testar  de ovan föreslagna talen= Övningsexempel från Modul3+modul4.
Tid 16.00-17.00

 

Modul 5

Här presenteras ytterligare två viktiga metoder för att slippa svåra integraler: Stokes' sats och att använda potentialen till ett konservativt vektorfält.

Mål:

- Att kunna beräkna linjeintegraler i rummet.
- Att förstå begreppet rotation och kunna beräkna rotationen av ett vektorfält.
- Att förstå och kunna använda Stokes sats.
- Att kunna avgöra när linjeintegraler är oberoende av integrationsvägen.
- Att kunna bestämma potentialer till vektorfält när sådana finns.
 
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid Sal Teori Övningsexempel
F17 21 april, 10-12 E1
Kurvintegraler i rymden, rotation av vektorfält AM2:11.9-11,11.17
Ö1103,11.04b,1105b,1107-1108
F18
25 april, 13-15
F2
Stokes' sats (11.4.1)
AM2:11.11-12,11.13a,11.12-14
Ö:1121,11.28 & lösta ex i AM2 §11.4.1
Ö9
26 april, 10-12
kursmaterial5.2
Anmälan till KS3
F19 27  april, 10-12 F2
Konservativa fält,
(skalära) potentialer (11.4.2)& singulära fält
Ö11.12-28
F20 28 april, 10-12 E1
Stokes sats och singulära fält
Ö11.12-28
Ö10 28 april, 13-15

Anmälan till KS3

 

Modul 6

Vi introducerar nablasymbolen, med vars hjälp man kan härleda en mängd formler för deriveringsoperatorer. Det är viktigt att man behärskar de vektoralgebraiska räknereglerna från kursen Matematik II. Repetera gärna skalärprodukt, kryssprodukt och lådprodukt. Med nablasymbolens hjälp kan vi t.ex. bestämma vektorpotentialer, eller behandla allmänna kroklinjiga koordinatsystem.
Att kunna beräkna gradienten, divergensen och rotationen i t.ex sfäriska eller cylinderkoordinater kan förenkla många problem.

Mål:

- Att förstå nablasymbolen och kunna nablaräkning.
- att kunna avgöra när vektorfält har en vektorpotential och kunna bestämma denna,
- att kunna omvandla vektorer från kartesiska koordinatsystem till kroklinjiga (särskilt cylinder- eller sfäriska) koordinater och vice versa, samt
- att kunna beräkna gradienten, divergensen och rotationen av ett fält i kroklinjiga (särskilt cylinder- eller sfäriska) koordinater.
  sammanfattning av KROKLINJIGA KOORDINATSYSTEM
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid Sal Teori Övningsexempel
F21 2 maj, 13-15 E1
Nablaräkning (11.5.1) AM2:11.5abc,11.6ab,11.10abc,11.11abc
(Här är lösningsförslag )
AM2:11.18, 11.19, 11.25
Ö1104-1108,
& lösta ex i AM2 §11.5.1
F22 4 maj, 10-12 F1
Vektorpotentialer (11.5.2)
Föreläsningsanteckningar7.2
Kroklinjiga koordinater (11.6.1-2)
AM2:11.21-11.24
AM2:11.42-43
Ö11
4 maj, 13-15

Dags att kolla liknande tal i Extentor
Anmälan till KS3
F23 5 maj, 10-12 E1
Kroklinjiga koordinater (11.6.1-2)
Föreläsningsanteckningar7.3
Föreläsningsanteckningar7.4
AM2:11.27-28, 11.42-11.45, 11.47
AM2:11.31,33-36

F24 9 maj, 13-15 E1
Kroklinjiga koord, forts (11.6.2)
AM2:11.30-31,33-36
& lösta ex i AM2 §11.6.1-2
Ö12
10 maj, 10-12


Dags att kolla liknande tal i Extentor
Anmälan till KS3
F25 12 maj, 10-12 E1
Kroklinjiga koord, forts (11.6.2) AM2: 11.37-41,11.44abc
F26
15 maj, 10-12 E1
Övningsföreläsning inför KS3 Dags att kolla liknande tal i Extentor
Ö 13+KS3 15 maj, 13-15


KS3 består avTRE  tal som testar  de ovan föreslagna talen= Övningsexempel från Modul5+modul6
Tid 14.00-15.00
FORMELBLAD ATT ANVÄNDA PÅ TENTAN och lappskrivningen

 

Modul 7

Här studerar vi så kallade massintegraler, och vi generaliserar med nablaräkningens hjälp Gauss' och Stokes' satser till universalsatser. Universalsatserna kan vi använda till att förenkla vektorvärda integraler. Vidare presenteras Laplace' och Poissons ekvationer, som kan användas för att beskriva t.ex. elektriska fält.

Mål:

- Att kunna beräkna vissa enkla massintegraler.
- Att kunna använda Gauss' och Stokes' universalsatser.
- Att känna till Laplace' och Poissons ekvationer, och kunna lösa dem i enkla fall.
 
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid Sal Teori Övningsexempel
F27 16 maj, 13-15 E1
Massintegraler (11.7.1)
Material om M-integraler
AM2:11.48-50,11.51-52,
Ö:1129-1135
F28 18 maj, 10-12 F2
Universalsatserna och vektorvärda integraler (11.7.2) Ö:1135abc
AM2:11.51-57
Ö14
18 maj, 13-15


Dags att kolla liknande tal i Extentor
F29 19 maj, 10-12 E1
Laplace' och Poissons ekv (11.8), kontinuitetsekvationen (11.9.2)Hämta föreläsningsanteckningar AM2:11.34-35,11.55-11.60,
11.64

F30 23 maj, 10-12 E1
Lektioner om modul 7
Dags att kolla liknande tal i Extentor
Ö15
23 maj 13-15





Tentamen
   TENTAMEN                                         
                                                                                               30 maj , 8-13