Kursens hemsida schema![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() | |
![]() ![]() | Aktuell Information |
Sista uppgiften skiljer, dock. Här är svaret på den uppgiften:
Nu är även era tentor (tentan för Öppen) rättade.
Fredag 19/11
Nu är tentan färdigrättad. Matteinstitutionen har HELA LISTAN på anslagstavlan. 70% godkända, det är ett mycket bra resultat jämfört med andra programs. Mvh —Harald
Regler för omprövning av betygsbeslut.
Jag kan inte säga när tentan kommer att vara färdigrättad. Det pågår ju undervisning som vi lärare är inblandade i, och vi måste i första hand sköta den. När rättningen är klar meddelar jag det här.
Tisdag 2/11
Jag gick igenom modelltentan. Någon frågade om jag har en stencil om teleskoperande serier. Här är en stencil jag skrev för ett par år sedan.
Fredag 29/10
Jag bara löste uppgifter på differentialekvationer av första ordningen. Därvid fick vi också en del övning i integrationsteknik. Jag gjorde uppgifterna 8.28, 8.68 , 8.76, 8.80 och 8,82. I samband ned 8.80 påpekade jag att det är lätt hänt att man missar en konstantlösning när man har en ekvation av typen
y'(x)=f(y)*g(x).
Om f(c)=0 för någon konstant c är ju
y(x)=c
en lösning som man missar om man separerar variablerna, eftersom man "dividerar med noll".
Torsdag 28/10
Jag såg att uppgift 6 i modelltentan blev dålig — integranden är ju inte definierad i x=0. Jag har ändrat uppgiften nu så att integlalen går från x=1: Modelltenta.
Måndag 25/10
Jag följde kursplaneringen. Jag tog dock inte upp härledningen av resttermen i Maclaurins formel; det kan den intresserade finna i den här stencilen.
Jag tog först upp integralkalkylens medelvärdessats (SATS 7 sid 294), och löste uppgift 6.6. Sedan deriverade vi integraler: 6.12aa,d. Det gjorde jag så att jag kallade en primitiv till integranden för F(t), sedan deriverade vi (i fallet 6.12b) F(sin x) - F(cos x) där vi insåg att vi inte behöver känna till F(X), bara derivatan F'(x).
Därefter tog jag upp generaliserade integraler med positiv integrand och summor med positiva termer. De antingen konvergerar eller divergerar mot oändligheten. Jag löste uppgifterna 6.30a,b. Därefter jämförelse mellan integraler och summor: SATS 1 sid 341, och motsvarigheten för växande funktioner. Jag illustrerade med EXEMPEL 22 sidan 344. Därefter härledde jag den enkla varianten av Stirlings formel som finns i utantill-listan genom att använda SATS 1 tillämpad på f(x) = ln(x).
Jag har blivit ombedd att göra en "modelltenta". Den här kanske blev svår i överkant, men det framgår iaf. hur tentan ungefär kommer att se ut. Den skiljer sig alltså inte från andra tentor på den här kursen på annat sätt än att tonvikten kan ligga litet annorlunda, eftersom vi använder en annan lärobok.
Onsdag 20/10
Jag gick igenom även linjära differentialekvationer av första ordningen (jag hade missat att det finns med i boken.) För övningslärarnas skull:
Jag använde följande beteckningar: Vi har en differentialekvation av typen
y'(x) = f(x)y(x) + g(x)
Vi definierar v(x) genom
y(x) = exp(F(x))v(x) (1)
där F(x) är någon primitiv till f(x). När vi deriverar detta får vi ett uttryck för y'(x) och när vi sätter detta lika med högerledet i differentialekvationen tar två termer ut varandra, och vi får att
exp(F(x))v'(x) = g(x)
Härur får vi ett uttryck för v'(x) som vi integrerar (med integrationskonstant!) och sätter in i (1) för att få y(x).
Det finns andra beteckningssätt, och vi får använda vilklet ni vill, men så här gjorde jag på föreläsningen.
Jag tog också upp separerbara differentialekvationer (av första ordningen) och ett par enkla exempel. Jag tog också upp lösningarna till homogena andra ordningens differentialekvationer med konstanta koefficienter; de tre fallen fallen: rella olika, reella lika, och komplexa rötter till karakteristiska ekvationen. Jag bevisade fallet med reella rötter, fast i ett numeriskt exempel, för att det skulle vara litet lättare att följa ("reduktion av ordning".)
Fredag 15/10
Jag tog först ett exempel på integral, där vi bestämde tiden för en vätska att rinna ur ett kärl. Sedan tog jag upp generaliserade integraler. Först fallet med obegränsad integrand. Först tog jag det knäppa exemplet
Jag påpekade att då integranden är obegränsad fungerar
inte definitionen
av integral som gränsvärdet av en Riemann-summa, så man definierar den
generaliserade integralen som ett
gränsvärde av Riemann-integraler. Resultatet är att man kan räkna på som vanligt
så länge den primitiva funktionen är kontinuerlig. Exempel:
fast jag tog bara integralen från 0 till 1. Sedan tog vi integraler
med obegränsat intervall. Jag gjorde också ett exempel då man får
en generaliserad integral efter en substitution; uppgift 6.39, fast
vi integrerade bara från 0 till p.
Jag tog som hastigast upp integralkalkylens medelvärdessats (inte den generella) och löste uppgift 6.5.
Jag tog inte upp jämförelse integraler—summor; inte heller någonting om att bara undersöka konvergensen av generaliserade integraler.
Måndag 11/10
Jag blev litet sen med de här anteckningarna, eftersom jag hade ett möte med en exjobbare.
Jag gick igenom definitionen av Riemann-integral och tog ett exempel där vi skulle beräkna den tid det tar att förflytta sig en viss sträcka, om hastigheten var given i varje punkt på sträckan. Jag bevisade "Insättningsformeln" och tog samma exempel igen, men nu genom att gå via derivator i stället för Riemann-summor. Jag tog också exemplet "konsumentöverskott" (från nationalekonomin.) Sedan visade jag formlerna för partiell integration och variabelsubstitution. Det har vi ju tagit upp i samband med primitiva funktioner, men nu tillkommer ju att vi skall sätta in rätt gränser i integralerna också. Jag hann med ett enkelt exempel på variabelsubstitution, men inget på partiell integration.
Jag tog alltså inte upp några medelvärdessatser, inte heller olikheterna (fast de är ju rätt självklara.) Jag skall också vid något senare tillfälle ta upp beviset för Maclaurins formel.
Onsdag 6/10
Jag skriver litet i förväg. Kapitel 5 är ganska omfattande, och vi läser inte alla detaljer. Man skall naturligtvis kunna integralerna i utantill-listan. När det gäller rationella funktioner, så tar vi inte upp de besvärligaste fallen, och för integrander innehållande rotuttryck kan vi också begränsa oss något. För trigonometriska integrander använder man ofta ad-hoc-trix, och de måste vi ta upp i någon omfattning, och även "tangens för halva vinkeln". Jag har skrivit en stencil om integraler som tar upp det här.
Nu finns inlämningsuppgift 2 Skall lämnas till lektionsläraren (sic! inte till mig) på lektionen den 27/10. Börja jobba med den redan nu!
Nu har jag haft föreläsningen, och den gick ungefär som jag planerat. Jag tog alltså upp trigonometriska integrander och rotuttryck, såsom jag behandlat dem i stencilen. Jag tog också upp ett par fall med uppdelning av partialbråk, eftersom de dök upp då jag räknade exempel, men jag har inte gjort något systematiskt om uppdelning i partialbråk! Det får lektionslärarna göra på fredag.
Fredag 1/10
Jag tog upp liet om konvexa och konkava funktioner igen; jag visade att geometriskt (vägt) medelvärde är mindre än motsvarande aritmetiska medelvärde. Sedan definierade jag inflexionspunkt och tog ett enkelt tredjegradspolynom som exempel.
Därefter började jag med primitiva funktioner. Här är en utantill-lista på bl.a. primitiva funktioner man bör lära sig utantill. Jag introducerade begreppet differential, försökte övertyga att differentialen df(x)=f'(x)dx är en invariant (uttrycket gäller även om x i sin tur är en funktion och dx följaktligen en differential.)
Sedan började jag på kapitel 5; primitiva funktioner. Jag visade formeln för partiell integration, och variabelsubstitution. I det senare fallet uttryckte jag det så att vi söker en funktion vars differential är f(x)dx, och att differentialens invarians innebär att manipulationerna i samband med variabelbytet blir som de blir. Jag illustrerade givetvis med några exempel både på partiell integration och variabelbyte.
Det blev nog lika rörigt och obegripligt som beskrivningen ovan, så det är nog ingen dum idé att lektionslärarna något tar upp dessa moment igen på lektionsundervisningen på måndag, även om jag formellt sett gått igenom det på föreläsningen idag. (Jag ursäktar mig något med att jag är förkyld och har huvudvärk.)
Måndag 27/9
Jag räknade exemplen 4.6a, 4.16, 4.12a (b lämnade jag som övning) genom att att göra teckenscheman som i kapitel 4.3. Därefter tog jag upp konvexa (och konkava) funktioner (kapitel 4.6,) men jag vände litet på ordningen. Jag visade att för en funktion f(x) sådan att f''(x)>0 i ett intervall gäller att
1) grafen y = f(x) ligger ovanför varje tangent,
2) grafen y=f(x) ligger under varje korda.
Detta visade jag med hjälp av teckendiagram. Sedan tog jag ett par exempel:
ln(x) =< x-1 för x>0, och
sin(x) > 2x/p för 0<x<p/2.
Slutligen visade jag "Jensens olikhet", ((14) sid. 242) för konvexa funktioner. Observera att jag hela tiden förutsätter att f(x) är två gånger deriverbar, och att vi alltså tar andraderivatans tecken som utgångspunkt.
Glöm inte inlämningsuppgifterna på onsdag!
Onsdag 22/9
Vi räknade exempel på Macklaurinutvecklingar. Jag påpekade att när man vill Taylorutveckla f(x) kring en punkt a, så är det oftast enklast att införa en ny variabel t = x-a och Maclaurin-utveckla f(a+t). Vi utvecklade sin(x) kring x=p/6 på det sättet. Dessutom gjorde vi bl.a. uppgifterna 9.4, 9.21a, 9.34 och 9.36.
Tisdag 21/9
Jag pratade om Maclaurins formel och skrev upp ett par varianter av resttermen. Vi väntar med det beviset tills vi läst integraler. Jag tog upp entydighetssatsen (se kap. 9.4 för beviset) och visade att man får Maclaurin-utvecklingen av derivatan av f(x) genom att termvis derivera Maclaurin-utvecklingen av f(x). Vi använde sedan dessa egenskalper för att bestämma Maclaurin-utvecklingen för ett antal elementära funktioner. Det här finns i kapitel nio i boken; se också den här stencilen. Här är en länk till en biografi om Maclaurin
Fredag 17/9
Första timmen var litet repetition och upphämtning. Jag skerv upp en lista på derivator man skall kunna utantill. Därefter räknade jag ett gränsvärde med L'Hôpitals regel, och använde produktsatsen för gränsvärden. Jag påpekade att det kan se ut som om man låter "ett x i taget" gå mot a, men att så får man inte göra generellt. Jag illustrerade med ett enkelt exempel. Alltså måste man se till att mam håller sig till räknereglerna. Jag skrev upp dem, och bevisade addirionssatsen för gränsvärden.
Andra timmen tog jag upp korollarier till medelvärdessatsen. Först L'Hôpitals regel (se stencilen), därefter att derivatans tecken visar om funktionen är växande eller avtagande i ett intervall. Jag illustrerade genom att visa olikheten (där jag slant iväg ett tag)
x/(1+x) < ln(1+x) < x för x > -1
(med likhet för x=0)
Onsdag 15/9
Här är länkarna till stencilen om L'Hôpitals regel och biografin om Guillaume François Antoine Marquis de L'Hôpital som också finns i kursplaneringen.
Tisdag 14/9
Vi löste först problem 3.14. Sedan bevisade jag att deriverbara funktioner är kontinuerliga samt produktregeln och kedjeregeln för derivator.
Andra timmen skrev jag upp satserna (15), sid 149, och SATS 13 sid. 201. Dessa "bevisade" jag inte, utan vi tog dem som utgångspunkt då vi gick igenom beviset för medelvärdessatsen. Därefer skrev jag upp L'Hôpitals regel, och sa att beviset följer ur medelvärdessatsen, och att beviset finns en stencil på nätet. I stället för att dra det, beräknade vi ett antal gränsvärden ur övningshäftet kapitel 2 med hjälp av L'Hôpitals regel.
Jag gick alltså litet längre än jag skrivit i kursplaneringen, så i princip kan ni ta upp exempel på L'Hôpitals regel redan i morgon, men det är nog bättre att öva mycket på derivation. Det är ju viktigt att man kan derivera med stor säkerhet.
Måndag 13/9
Vi började på kapitel tre — derivator. Jag tog upp definitionen och härledde derivatorna för de elementära funktionerna utom de cylkometriska. Därefter tog jag upp räknereglerna: summa, produkt, kvot och sammansättning. Dessa bevisade jag inte; jag kommer att ta upp beviset för produkt och sammansättning i morgon.
Sedan räknade jag ett antal exempel på framför allt derivation av sammansättning ("kedjeregeln".) Jag introducerade då också implicit derivering, och deriverade y(x)=xx genom att derivera ln(y(x)) = x ln(x) implicit. Jag härledde sedan också derivatan för y(x) = arcsin(x) och y(x) = arctan(x) genom att derivera sin(y(x)) = x respektive tan(y(x)) = x implicit. Jag tog alltså inte upp derivatan av invers separat, utan gjorde motsvarande med implicit derivering, vilket jag tror är lättare att göra rätt.
Inlämningsuppgifterna skall lämnas till lektionslärarna på lektionen onsdagen den 29 september. Börja redan nu att arbeta med dem! Reglerna är: Ni får samarbeta, och det är OK att fråga lärare eller andra om detaljer. Men det är inte tillåtet att skriva av någon annans lösningar. Var och en skall alltså stå för sina egna lösningar, och vara beredd att redogöra för dem. Från oss lärares sida är syftet med inlämningsuppgifterna att ni skall lära er matematiken, inte i första hand att det skall underlätta tentamen.
Tänk på att lösningarna skall vara väl presenterade. Det gäller inte minst de två första uppgifterna.
Onsdag 8/9
Första föreläsningen var problemlösning; vi räknade gränsvärden genom att använda våra "standardgränsvärden". Andra timmen gick jag först igenom kapitel 2.5.4: serier. Jag tog upp definitionen, Sats 9 (geometriska serier), visade att den harmoniska serien divergerar och att S 1/k2 konvergerar genom att använda sats 10 och jämföra med serien i exempel 27.
Sedan gick jag igenom asymptoter och visade två exempel. Först en rationell funktion med en andragradare i täljaren och förstagradare i nämnaren. Den analyserade vi genom att helt enkelt utföra divisionen. Sedan tog jag upp hyperbeln som finns i boken på sidan 163 (exempel 20.)
När det gäller kontinuerliga funktioner har jag hittills bara tagit upp definitionen. "Satsen om mellanliggande värden" osv. tar vi upp när det behövs i något sammanhang (som kan vara i något problem.)
Tisdag 7/9
Kapitel 2.1 och SATS 13 sid 114. Jag visade gränsvärdena (sin x)/x—>1 och (1-cos x)/x—>0 då x—>0.. Beviset i boken på sid 113–114 är ju fel! Det framgår ju inte alls att x < PT+TS som de skriver överst på sid 114! Jag gjorde på det vanliga sättet att jämföra areor. (Konstigt att dessa kompetenta författare gör en sådan tabbe!)
I samband med detta tog jag upp definitionen av gränsvärde (mitt på sidan 134) och visade att (sin x)/x—>1 verkligen uppfyllde villkoren i definitionen.
Därefter började jag med kapitel 2.3. Jag utgick från att gränsvärdet (1+x)1/x då x—>0 existerar och definierade e som detta gränsvärde (formel (20) sid. 153.) Det är för långt och krångligt att ta kapitel 2.3 från början. Därefter härledde jag gränsvärdena (28) och (29). Slutligen visade jag gränsvärdet (32) med hjälp av Haralds lemma: jag tittade på ln för uttrycket, och visade att det går mot 0=ln(1).
Jag nämnde helt kort definitionen att f(x) är kontinuerlig; att det betyder att f(x)—>f(a) då —>a för alla a där f(a) är definierad. Jag sade att alla de elementära funktionerna är kontinuerliga, och det uppstod en viss diskussion om tan x verkligen är kontinuerlig, initierad av en klyftig fråga från en student.
Fredag 3/9
Här är några kommentarer (pdf.-fil) om inversa funktioner och de cyklometriska funktionerna.
Jag gick igenom cyklometriska funktionerna, men inte arccot; den bryr vi oss inte om! Vi tittade på graferna för y= arcsin(sin x) y = sin(arcsin x), y = arctan(tan x) och y = tan(arctan x). En del av dessa lämnade jag som övning att verifiera. Jag visade att arccos x = p/2 - arcsin x och att arctan(1/2) + arctan(1/3) = p/4.
Sedan visade jag ganska snabbt att exopnenter växer snabbare än potenser, och att logaritmer växer långsammare än potenser då x växer mot oändligheten; dvs ax/xb—>oändl. och ln(x)/xb—>0 då x—>oändl., förutsatt att a>1 och b>0.
Nästa vecka fortsätter vi med gränsvärden.
Måndag 30/8
Jag pratade om summasymbolen och visade att man kan skifta index i en summa (användbart ibland.) Jag härledde formeln för geometrisk summa, däremot inte aritmetrisk summa, och tog upp teleskoperande summor. Exempel:
1 + 3 + 5 + ... + 2n-1 = n2
Det ser vi genom att skriva 2k-1 som k2 - (k-1)2.
Jag skrev upp Pascals triangel, som man får genom att i en rad
addera talen snett ovanför. Sedan definierade jag
binomialkoefficienterna enligt (13) i kap.1 i boken och visade
egenskapen
. Härur
visade jag med ett informellt induktionsresonemang att talen i
Pascals triangel är just binomialkoefficienterna. Sedan använde
jag ett liknande informellt induktionsresonemang för att visa att
är antalet sätt att
plocka ut k element bland n utan hänsyn till ordning. Slutligen
tog jag exemplet med rutnätet som skall täckas med L-klotsar
som ytterligare ett informellt exempel på
inuktionsresonemang.
Jag hann alltså inte med binomialsatsen! Jag hoppas att
lektionslärarna tar upp det på lektionen på onsdag. Det är ju nu
ganska lätt att göra precis som det står i boken på sidan 62.