KTH    |    Matematik    |    Grundkurser 2005-06    |    5B1117 Matematik 3    |



KursPM, 5B1117 Matematik 3, för E &ME  vt 2006

Fråga: Vad ska kursen användas?
Svar: Inom exempelvis teoritisk elektroteknik,  strömningslära, elektromagnetism och kretsteori samt i teknisk matematik.

1. Kursupplägg

Omfattning och undervisning

5B1117 Matematik 3 är en 6 poängskurs som huvudsakligen handlar om integration av funktioner av flera variabler och vektoranalys.

Undervisningen omfattar 60h föreläsningar och 30h övningar, se kursens schema.
Kursen förutsätter även omfattande självstudier.

Studenter som vill ha hjälp utöver den schemalagda tiden rekommenderas att vända sig till Matematikjouren.

Några råd på vägen.

2. Kursinnehåll och mål



3. Examination och kontrollskrivningar:Löpande examination

OBS! Enbart registrerade studenter till kursen 5B1117 som får skriva kontrollskrivningarna och tentamen

Tentamen består av 7 tal ( 3 tal à 3p och 4 tal à 4p)  med total summa 25poäng. Av dessa 25p krävs minst 11p för att bli godkänd(=betyg 3), för betyg 4 krävs minst 16 och betyg 5 minst 21p.

Vid 10p kan man komplettera =Rektorbeslut via några hemtal som skall redovisas på tavlan.

Kursen är indelad i sju moduler.

kontrollskrivningar

Under kursensgång kommer att ges tre kontrollskrivningar(KS)
Den första KS täcker modul 1+2
Den andra KS täcker modul 3+4
Den tredje KS täcker modul 5+6
Dessa består av tre tal à 3poäng,för godkänd krävs 5poäng av total 9 poäng.
Tid 60min.
Är man godkänd i KS1 ger att man hoppar över tal 1 =tillgodoräknar tal 1 på tentamen.
Är man godkänd i KS2 ger att man hoppar över tal 2 =tillgodoräknar tal 2 på tentamen.
Är man godkänd i KS3 ger att man hoppar över tal 3 =tillgodoräknar tal 3 på tentamen.
Är man godkänd i KS1+KS2 ger att man hoppar över tal 1+2 =tillgodoräknar tal 1+2 på tentamen.
Är man godkänd i KS1+KS2+KS3 ger att man hoppar över tal1+2+3 =tillgodoräknar tal 1+2+3 på tentamen.
Är man godkänd på KS X, då skall motsvarande tal X inte räknas om på tentamen!
OBS!! Rättning och klagomål på rättningen


Examinationen sker genom skriftlig tentamen med obligatorisk förhandsanmälan.

Det enda tillåtna hjälpmedlet på tentan är formelbladet som finns på kurshemsidan.
Ordinarie tentamen: 30 maj 2006 kl 8-13.
Omtentamina: augusti 2006. (Datum ej fastlagda.)

4. Lärare och kurssekreterare

Föreläsningar

Karim Daho, kursansvarig lärare, e-post:Karim
Lindstedtsv. 25, rum  3624, telefon: 790 6195

Övningar

Grupp Lärare v9
v10
v11
v12
v13
v16
v17
v18
v19
v20
v21
e-post

Fredrik Nordström E32
E32
E33
Q12,D31
E33,E33
E32
E33,E33
E51
E33
E33,E33
E33
nordstrm@math.kth.se
2  
Martin Blomgren
E33
E33
E34
Q13,E33
E34,E34
E33
E34,E34
E52
E34
E34,E34
E34
blomgr@math.kth.se
3  
Fredrik Johansson
E34
E34,
E35
Q15,E34
E35,E35
E34
E35,E35
E53
E35
E35,E35
E35
frejo@math.kth.se
4(ME)
Alan Sola
D35
E53
E36
Q22,D34
E36,E36
E53
E36,E36
E35,E35
E36
E51,E36
E51
alansola@math.kth.se

Kurssekreterare

Kurssekreteraren hanterar frågor om registrering, anmälan till tentamen, och betygsrapportering.
För E:
Rose-Marie Jansson, e-post: jansson@math.kth.se.
För ME:
Kerstin  Engstrand, e-post: kerstin@math.kth.se


4. Kurslitteratur och kurshemsida

  • Eike Petermann/Analytiska metoder II, 4:e upplagan.
  • Falkne, Krakus/Analytiska metoder II. Övningsbok 2:a upplagan. Obs. Ny upplaga 2003!
  • Eike Petermannstryckfel lista (som finns i kursböckerna)
  • Nyupptäckta tryckfel som inte finns med i Eike Petermanns lista. 

    Aktuell information om kursen finns på kurshemsidan under meddelanden
    Denna sida uppdateras ofta, och för att se den senaste versionen av sidan kan man behöva använda web-läsarens Reload-funktion.

    5. Schema

    Se http://www.kth.se/utbildning/schema/ eller kurshemsidan under kursplanering

    6. Kursutvärdering

    Kursen kommer att utvärderas av en kursnämnd och av kursansvarig lärare. Alla kursdeltagare kommer att kunna medverka i utvärderingen genom att svara på en enkät som delas ut i slutet av kursen och sammanställs av kursnämden. Det är viktigt att så många som möjligt tar tillfället att uttrycka sin mening i enkäten. En stor svarsfrekvens medför stor tyngd bakom argumenten, om man vill förändra något.






  • Avdelning Matematik Sidansvarig: Karim Daho