KursPM, 5B1117 Matematik 3, för E &ME vt 2006
Fråga: Vad ska kursen
användas?
Svar: Inom exempelvis teoritisk
elektroteknik,
strömningslära, elektromagnetism och kretsteori samt i teknisk matematik.
1. Kursupplägg
Omfattning och undervisning
5B1117 Matematik 3 är en 6 poängskurs
som huvudsakligen handlar om integration av funktioner av flera
variabler och vektoranalys.
Undervisningen omfattar 60h föreläsningar och 30h
övningar, se kursens schema.
Kursen förutsätter även omfattande självstudier.
Studenter som vill ha hjälp utöver den schemalagda
tiden rekommenderas att vända sig till Matematikjouren.
Några råd på
vägen.
3. Examination och kontrollskrivningar:Löpande
examination
OBS! Enbart
registrerade studenter till kursen 5B1117 som får skriva
kontrollskrivningarna och tentamen
Tentamen består av 7 tal ( 3 tal à 3p och 4 tal à
4p) med total summa 25poäng. Av dessa 25p krävs
minst 11p
för
att bli godkänd(=betyg 3), för betyg 4 krävs minst 16
och
betyg 5 minst 21p.
Vid
10p kan man
komplettera =Rektorbeslut via
några hemtal som skall redovisas
på tavlan.
Kursen är indelad i sju
moduler.
kontrollskrivningar
Under kursensgång kommer att ges tre kontrollskrivningar(KS)
Den första KS täcker modul 1+2
Den andra KS täcker modul 3+4
Den tredje KS täcker modul 5+6
Dessa består av tre tal à 3poäng,för
godkänd
krävs 5poäng av total 9 poäng.
Tid 60min.
Är man godkänd i KS1 ger att man hoppar över tal 1
=tillgodoräknar tal 1 på tentamen.
Är man godkänd i KS2 ger att man hoppar över tal 2
=tillgodoräknar tal 2 på tentamen.
Är man godkänd i KS3 ger att man hoppar över tal 3
=tillgodoräknar tal 3 på tentamen.
Är man godkänd i KS1+KS2 ger att man hoppar över tal 1+2
=tillgodoräknar tal 1+2 på tentamen.
Är man godkänd i KS1+KS2+KS3 ger att man hoppar över
tal1+2+3
=tillgodoräknar tal 1+2+3 på tentamen.
Är
man
godkänd på KS X, då skall motsvarande tal X inte
räknas
om på
tentamen!
OBS!! Rättning
och
klagomål på rättningen
Examinationen sker genom skriftlig
tentamen med obligatorisk
förhandsanmälan.
Det enda tillåtna hjälpmedlet på tentan
är formelbladet
som finns på kurshemsidan.
Ordinarie tentamen: 30 maj 2006 kl 8-13.
Omtentamina: augusti 2006. (Datum ej
fastlagda.)
4. Lärare och kurssekreterare
Föreläsningar
Karim Daho, kursansvarig lärare, e-post:Karim
Lindstedtsv. 25, rum 3624, telefon: 790 6195
Övningar
Grupp |
Lärare |
v9
|
v10
|
v11
|
v12
|
v13
|
v16
|
v17
|
v18
|
v19
|
v20
|
v21
|
e-post |
1
|
Fredrik
Nordström |
E32
|
E32
|
E33
|
Q12,D31
|
E33,E33
|
E32
|
E33,E33
|
E51
|
E33
|
E33,E33
|
E33
|
nordstrm@math.kth.se
|
2
|
Martin
Blomgren
|
E33
|
E33
|
E34
|
Q13,E33
|
E34,E34
|
E33
|
E34,E34
|
E52
|
E34
|
E34,E34
|
E34
|
blomgr@math.kth.se
|
3
|
Fredrik
Johansson
|
E34
|
E34,
|
E35
|
Q15,E34
|
E35,E35
|
E34
|
E35,E35
|
E53
|
E35
|
E35,E35
|
E35
|
frejo@math.kth.se
|
4(ME)
|
Alan Sola
|
D35
|
E53
|
E36
|
Q22,D34
|
E36,E36
|
E53
|
E36,E36
|
E35,E35
|
E36
|
E51,E36
|
E51
|
alansola@math.kth.se
|
Kurssekreterare
Kurssekreteraren hanterar frågor om registrering,
anmälan
till tentamen, och betygsrapportering.
För E:
Rose-Marie Jansson, e-post: jansson@math.kth.se.
För ME:
Kerstin Engstrand, e-post: kerstin@math.kth.se
4. Kurslitteratur och kurshemsida
Eike Petermann/Analytiska metoder II, 4:e upplagan.
Falkne, Krakus/Analytiska metoder II. Övningsbok 2:a
upplagan. Obs. Ny upplaga 2003!
Eike
Petermannstryckfel
lista (som
finns i kursböckerna)
Nyupptäckta
tryckfel som inte finns med i Eike Petermanns lista.
Aktuell information om kursen finns på kurshemsidan under meddelanden
Denna sida uppdateras ofta, och för att se den senaste versionen
av sidan kan man behöva använda web-läsarens Reload-funktion.
5. Schema
Se http://www.kth.se/utbildning/schema/
eller kurshemsidan under kursplanering
6. Kursutvärdering
Kursen kommer att utvärderas av en kursnämnd och av
kursansvarig lärare. Alla kursdeltagare kommer att kunna medverka
i utvärderingen genom att svara på en enkät som
delas ut i
slutet av kursen och sammanställs av kursnämden. Det är
viktigt att så många som
möjligt tar tillfället att uttrycka sin mening i
enkäten. En stor svarsfrekvens medför stor tyngd bakom
argumenten, om man vill förändra något.
|