Aktuell information för kursen
SF1910/SF1925 Tillämpad statistik, 7.5hp, för CSAMH,CLGYM period
2, ht 2021.
Här ges fortlöpande information om schemaändringar, vad som
gåtts igenom på föreläsningar etc.
Instruktion om hur man anmäler sig till lab2
Gå in på personer . Klicka på Lab2SF1910/SF1925HT21. Välj en grupp
1-96. Gå in i kalender. Klicka på "Hitta möte". Välj kurs. Klicka på
"Lämna in".Välj tid. Klicka på "Reservera".
Laboration 2
De som önskar redovisa Laboration 2 måste boka en redovisningstid
senast onsdag 15/12 kl 23.59. Boka laborationstid genom att först
anmäla er till en av de 96 grupperna för Lab2SF1910/SF1925HT21 som
finns under fliken Personer på Canvassidan. Boka sedan in er grupp
på ett av redovisningspassen i kalendern för SF1910/SF1925.
Se till att komma till labsalen minst tio minuter före
redovisningstiden så att ni hinner logga in på datorn och öppna
Matlab samt ta fram era redovisningsuppgifter.
Ha med er en utskrift av labspecifikationen som ni har skrivit
era personnummer på förstasidan på. Denna utskrift undertecknar
labassistenten efter att han eller hon har godkänt labben och
utskriften fungerar sedan som ert kvitto på resultatet.
Administrativa ärenden
I ärenden som är administrativa kontakta studentoffice@math.kth.se
Tider och salar för Räknestugorna
Ons 1 dec kl 10-12, sal V34
Ons 8 dec kl 10-12, sal Q31
On 15 dec kl 13-15, sal W38
Sal W38 ligger på Teknikringen 78 på våningsplan ? och har
rumsnummer ???.
Kontrollskrivning
Kontrollskrivningen Onsdagen 24/11 kl 8-10 omfattar kap 2-5 i
kurslitteraturen.De studenter som får godkänt på kontrollskrivningen
får tillgodoräkna sig uppgift 1-3 på del I på den ordinarie tentamen
och på första omtentamenstillfället. Kontrollskrivningen kommer att
bestå av 5 uppgifter. För att få godkänt krävs minst 3 rätt.Tillåtet
hjälpmedel är miniräknare.
Datorlaborationer
Utöver föreläsningar och övningar innehåller kursen två
frivilliga datorlaborationer. Studenter som godkänts på den andra
av dessa laborationer får tillgodoräkna sig uppgift 12 på del I
och får dessutom 3 bonuspoäng på del II av den ordinarie tentamen
och det första omtentamenstillfället.
Laboration 1 är både en introduktion till hur
man använder MATLAB i sannolikhetsteori och statistik och en
förberedelse till den andra datorlaborationen. Det finns möjlighet
att få handledning på denna laboration under ett schemalagt
laborationspass.
Laboration 2 som är den bonusgrundande
datorlaborationen utförs i grupper om 2 studenter, men de
skriftliga förberedelseuppgifterna ska lösas individuellt. Varje
grupp kommer att få boka ett femton minuter långt
redovisningstillfälle i datorsal. Både de skriftliga
individuella förberedelseuppgifterna och laborationsuppgifterna
måste vara färdigställda före redovisningstillfället. Det kommer
inte att ges möjlighet till handledning i datorsal, men det
finns möjlighet att i begränsad omfattning fråga övningsledarna
om hjälp i samband med övningsundervisningen.
Redovisningstillfällen för datorlaboration 2 kommer att bokas i
kalendern i Canvas och detaljerad information om hur detta görs
skickas ut under kursens gång.
Syftet med datorlaborationerna är att ge en fördjupad förståelse
för de begrepp och den teori som tas upp i kursen och samtliga
studenter rekommenderas därför att delta på datorlaborationerna.
Föreläsningar
Föreläsningarna kommer att ges på sal. Efter varje föreläsning
kommer jag att längst ner på denna sida under rubriken Föreläsningsdagbok
skriva en kort sammanfattning av vad som gåtts igenom på
varje föreläsning. Där finns även föreläsningsanteckningar som är
just anteckningar av varierande utförlighet och kvalitet.
Inspelade föreläsningar
Det finns också inspelade föreläsningar.De ligger på media gallery
på canvassidan. På sidan Videoföreläsningsdagbok
finns en dagbok där huvuddragen av respektive föreläsning
sammanfattats. Där står också hur lång respektive föreläsning är.
Kolla det innan ni börjar titta. Eftersom de är inspelade så är de
ibland utvidgade versioner av föreläsningarna jag håller på sal.
Detta beror på att jag inte har behövt bestämma mig för om jag ska
lägga dem på en nivå för de som bara vill ha godkänt eller på en
nivå för de som vill ha lite mer fördjupning utan jag gör både och.
Ljudet blir bättre om man använder hörlurar till sin laptop.
Övningar
Övningarna kommer att ges på sal samt på distans. I Övningsgrupp 3
kommer assistenten att följa en alternativ övningsplan där några av
övningsuppgifterna är lite mer avancerade. Även
övningarna finns inspelade, (men är inte identiska med de som ges i
direkttid på sal och på zoom även om det oftast är samma uppgifter
som gås igenom) och länkar till dem finns under respektive övning på
länken Övningsplan , förutom övning 15
som ligger på media gallery på canvassidan.
Formel och Tabellsamling på tentamen
På tentan kommer inte längre egen medhavd Formelsamling
och tabellsamling
i matematisk statistik längre att tillåtas som hjälpmedel. I stället
delas Formelsamling
och tabellsamling
i matematisk statistik ut vid själva tentamenstillfället och lämnas
sedan in igen av tentanden tillsammans med tentan.
BETA ej längre tillåtet hjälpmedel på tentan
På gamla tentor stod att BETA är tillåtet hjälpmedel på
tentan. Observera att BETA ej längre är tillåtet
hjälpmedel på tentan.
Föreläsningsdagbok
Mån 13 dec Började med att berätta när
CHI-2-test används och tog som inledande exempel på detta uppgift 15
på tentan 8 januari 2019. Första timmen ägnades sedan helt åt att
grundligt gå igenom exempel 13.18 i läroboken som exempel på test av
given fördelning där man dels måste skatta minst en parameter ur
data (i detta fall μ) för att skatta p1,p2,..
pr, dels slå ihop grupper för att villkoret npi
≥ 5 skall gälla för alla i. Berättade sedan om när homogenitetstest
används och tog som exempel på detta uppgift 5 på tentan 13 augusti 2018.
Berättade efter detta att man vid oberoendetest kan använda sig av
identiskt samma numerik som man gör vid homogenitetstest. Visade
uppgift 5 på tentan 2017-01-09 som exempel på detta.
Ons 8 dec Började med att fortsätta med
hypotesprövning m.h.a. konfidensintervallmetoden. Genom att använda
exempel 13.8 gjorde jag nu hypotesprövning i fallet ensidigt test,
dels med kofidensintervallmetoden dels med testvariabelmetoden.
Detta gjordes med olika värden på risknivån alfa och m.h.a. detta
visades också i vilket intervall p-värdet måste ligga. Gjorde sedan
övningsuppgift 13.21a för att visa hur man tar fram styrkan hos ett
test när man har använt sig av konfidensintervallmetoden. Utifrån
detta visades även hur man tar fram styrkefunktionen - i detta fall
h(delta) där delta =myx-myy. Gick sedan igenom
linjär regression och visade att parametrarna alfa och beta skattas
med Minsta-kvadrat-metoden. Fortsatte med att visa hur man m.h.a.
nollhypotesen
H0 :beta =0 kan avgöra om man ska kasta x eller ej.
Avslutade med att skissa några exempel där man med hjälp av
residualanalys kan avgöra huruvida det är troligt att y beror
linjärt av x.
Mån 6 dec Inledde med att skriva upp en lista på
viktiga definitioner och begrepp som används inom hypotesprövning,
såsom nollhypotes,mothypotes, risknivå, p-värde, och styrka.Gick
därefter igenom exempel 13.1 i läroboken som exempel på ett fall där
man inte använder konfidensintervall för att testa sin nollhypotes
och använde exempel 13.1 för att konkretisera begreppen
nollhypotes,mothypotes, risknivå, och p-värde . Fortsatte därefter
med exempel 13.4 i läroboken, där man tar fram styrkan hos testet i
exempel 13.1 för alternativet p=0.9, och tog även fram
styrkefunktionen h(p) i detta fall. Började sedan med exempel 13.8
och gjorde hypotesprövning i fallet tvåsidigt test, dels med
konfidensintervallmetoden dels med testvariabelmetoden. Detta
gjordes med olika värden på risknivån alfa och m.h.a. detta visades
också i vilket intervall p-värdet måste ligga.
Tor 2 dec Började med att repetera hur konfidensintervallet
ser ut för skillnaden mellan väntevärdena hos två Normalfördelade
stickprov där standardavvikelserna är kända m.h.a §12.1 och
§11.3.Sedan visades hur man m.h.a.§12.3 bildar ett
konfidensintervall med approximativ konfidensgrad för skillnaden
mellan väntevärdena hos två Normalfördelade stickprov där
standardavvikelserna är okända och olika. Därefter visades
m.h.a.§12.2 konfidensintervallet för skillnaden mellan väntevärdena
hos två Normalfördelade stickprov där standardavvikelserna är okända
och lika och hur man m.h.a. §11.2 viktar ihop de två
stickprovsvarianserna för att få en skattning s av
standardavvikelsen. Efter detta visades det viktiga fallet när man
har parvisa observationer-"stickprov i par"- och att
konfidensintervallet för väntevärdet av de parvisa skillnaderna då
tas fram som om man har ett stickprov av parvisa skillnader. Som
exempel på "Skillnad mellan stickprov" visades tentatal
2019-06-05:15 och som exempel på "Stickprov i par" visades tentatal
2019-08-12:15. Tog därefter fram konfidensintervallet för
standardavvikelsen utgående från §12.4 i Formelsamlingen. Visade
utgående från detta konfidensintervall hur konfidensintervallet för
variansen ser ut. Visade också utgående från det tvåsidiga
konfidensintervallet för variansen hur man tar fram det
ensidiga.Gick sedan igenom konfidensintervall med approximativ
konfidensgrad där §12.3 används. Visade att om stickproven är så
stora så att C.G.S. kan användas, så kan man bilda
konfidensintervall med approximativ konfidensgrad för väntevärden
och skillnader mellan väntevärden även om observationerna inte
kommer från en Normalfördelning. Avslutade kapitel 12 med att visa
konfidensintervall med approximativ konfidensgrad för p när X
tillhör Bin(n,p), för py- px när Y tillhör Bin(ny,py) och X tillhör
Bin(nx,px) samt för my i Poisson-fördelningen och att det i alla
dessa fall förutsätter att Normalapproximation är möjlig enligt
villkoren i §5 respektive §6.
Ons 1 dec Började med att gå igenom Minsta kvadrat-metoden
genom att skriva upp den formel för Q som ska minimeras som står i
§9.2 . Tog sedan ett eget exempel där man vill skatta ytan av en
kvadrat genom att mäta upp sidans längd och diagonalens längd. Tog
sedan exempel 11.19 i läroboken som exempel på hur
Minsta-kvadrat-skattning går till när två saker ska
skattas.Definierade därefter begreppen konfidensintervall och
konfidensgrad i allmänna fallet. Härledde därefter det tvåsidiga
konfidensintervallet för väntevärdet när mätdata kommer från en
Normalfördelning där standardavvikelsen är känd.Visade också hur man
får samma konfidensintervall m.h.a.§12.1. Visade utgående från detta
exempel hur man generellt bildar ensidigt nedåt begränsade och
ensidigt uppåt begränsade konfidensintervall. Visade sedan m.h.a.
§12.2 hur det tvåsidiga konfidensintervallet för väntevärdet ser ut
när mätdata kommer från en Normalfördelning där standardavvikelsen
är okänd. Som avslutning visades m.h.a §12.1 och §11.3
konfidensintervallet för skillnaden mellan väntevärdena hos två
Normalfördelade stickprov där standardavvikelserna är kända.
Mån 29 nov Började kap 11 med att redogöra för skillnaden
mellan det riktiga värdet TÄTA,stickprovsvariabeln TÄTA* och
punktskattningen TÄTA*obs. Tog som exempel på skattning hur man
brukar skatta väntevärdet my och standardavvikelsen sigma vid okänd
fördelning. Tog sedan som ytterligare exempel på skattningar hur man
skattar p i Binomialfördelningen,Hypergeometriska fördelningen och
ffg-fördelningen,my i Poissonfördelningen, lambda i
exponentialfördelningen.Definerade därefter begreppen
väntevärdesriktighet och effektivitet och tog ett par enkla exempel
på dessa.Definierade begreppet konsistens. Definerade sedan
begreppet medelfel och tog som exempel på detta bl.a. skattningarna
av andel i Binomialfördelningen och my i Poissonfördelningen.
Presenterade därefter Maximum-Likelihood-metoden och räknade exempel
11.10 i läroboken som exempel på denna.
Ons 24 nov Började med kap 10 och definierade medelvärde,
stickprovsvarians, populationsvarians, variationskoefficient,
median, kovarians och korrelationskoefficient. Gick sedan igenom
begreppen grupperade data,absolut och relativ frekvens,
klassindelade data,histogram och boxplott.När tekniken äntligen
fungerade visade jag snabbt övningsuppgifterna 10.2b 0ch 10.7 som
exempel på hur man tar fram medelvärde, stickprovsstandardavvikelse
och korrelationskoefficient utgående från givna data.Avslutade
kapitel 10 med att visa hur man tar fram kvartiler och
percentiler.Fortsatte sedan med att skriva upp en lista på viktiga
definitioner och begrepp som används inom hypotesprövning såsom
nollhypotes,mothypotes, risknivå, och p-värde.Gick sedan väldigt
snabbt igenom linjär regression. Visade sedan hur man i multipel
regression m.h.a. nollhypotesen H0 : beta i
=0 kan avgöra om man ska kasta respektive oberoende variabel xi
eller ej. Avslutade med att på en filmduk visa och gå igenom
övningsuppgift 14.7 a) som exempel på detta. För en utförligare
genomgång av multipel regression och övningsuppgift 14.7 se media
gallery: ljudforelasning 14 1 tim och 23 min och framåt. Linjär
regression börjar vid tiden 1:06
Mån 22 nov Började med att göra exempel 6.2a,b som exempel på
att varje linjärkombination av oberoende N-fördelade slumpvariabler
är normalfördelad.Fortsatte med att gå igenom den viktiga Centrala
Gränsvärdessatsen (CGS), som säger att summan av n oberoende
likafördelade stokastiska variabler är approximativt normalfördelad
om n är stort, och att detta även medför att medelvärdet är
approximativt normalfördelat. Presenterade sedan den viktiga
Centrala Gränsvärdessatsen (CGS), som säger att summan av n
oberoende likafördelade stokastiska variabler är approximativt
normalfördelad om n är stort, och att detta även medför att
medelvärdet är approximativt normalfördelat. Avslutade kapitel 6 med
att göra Exempel 6.6 som exempel på Centrala Gränsvärdessatsen.
Definierade sedan Hypergeometriska fördelningen och skrev upp dess
sannolikhetsfunktion. Definierade sedan Binomialfördelningen och
skrev upp dess sannolikhetsfunktion. Talade om att Hyp(N,n,p)~
Bin(n,p) om n/N<0.1. Visade sedan utgående från
Bernoullifördelningen att villkoret np(1-p)>10 för
Normalapproximation egentligen är ett C.G.S.-villkor. Fortsatte med
att gå igenom halvkorrektion. Avslutade kap 7 med att berätta att
sannolikhetsdefinitionen för Binomialfördelningen övergår i
sannolikhetsfunktionen för Poissonfördelningen om p är litet, vilket
motiverar att om p<0.1 så gäller att Bin(n,p)~Po(np).
(I slutet på videoföreläsning 8 kan man se följande: 1)Genom att
kombinera satsen om att summan av oberoende Poissonfördelade
stokastiska variabler är Poissonfördelad med att dela upp
intervallet där X är Poissonfördelad i många delintervall visas
att villkoret µ>15 för
normalapproximation egentligen är ett C.G.S.-villkor.
2) Härledningen för hur sannolikhetsdefinitionen för
Binomialfördelningen övergår i sannolikhetsfunktionen för
Poissonfördelningen om p är litet, vilket motiverar att om p<0.1
så gäller att Bin(n,p)~Po(np). )
Tor 18 nov Repeterade först definitioner av väntevärde och
varians i en dimension Definierade sedan E[g(X,Y)]. Som övning på
att räkna ut en kovarians gjorde jag sedan övningsuppgift 5.18a och
b. Gick sedan igenom räkneregler för kovarianser och skrev upp att
C(aX+bY,cZ+dW)=acC(X,Z)+adC(X,W)+bcC(Y,Z)+bdC(Y,W) vilket bl.a.
m.h.a. att V(X)=C(X,X) leder till den viktiga regeln att
V(X+Y)=V(X)+V(Y)+2C(X,Y) och att V(X+Y)=V(X)+V(Y) om X och Y är
oberoende. Avslutade första timmen med att skriva upp att uppmätt
värde = korrekt värde+ systematiskt fel+ slumpmässigt fel, och att
dålig noggrannhet är det samma som stort systematiskt fel medan
dålig precision är det samma som stort slumpmässigt fel. Började med
kap 6 Normalfördelningen andra timmen. Skrev först upp
täthetsfunktionen och fördelningsfunktionen för normalfördelningen.
Skrev efter det upp täthetsfunktionen och fördelningsfunktionen för
standardiserade normalfördelningen N(0,1). Skrev sedan upp att om X
är N(E[X],D[X]) så gäller att Y=(X-E[X])/D[X] är N(0,1). Berättade
sedan om när och hur man använder Tabell 1 och Tabell 2 i
formelsamlingen och vad alfa-kvantilen är. Tog fram P(E[X]-kD[X]
< X < E[X]+kD[X]) för k=2 när X är N(E[X],D[X]) som exempel på
hur Tabell 1 används, och visade sedan på väggen även
sannolikheterna för att ett utfall hamnar minst två respektive tre
standardavvikelser ifrån väntevärdet. Avslutade med att ta fram k
när P(E[X]-kD[X]<X<E[X]+kD[X])=0.95 som exempel på hur Tabell
2 används och pekade på tabell 2 för att visa vad k ungefär blir när
sannolikheterna är 0.99 och 0.999.
Tis 16 nov Började med kapitel 5 och startade med att
berätta att väntevärdet är vad man får i genomsnitt om man gör
oändligt många försök. T.ex. blir ju det genomsnittliga värdet av
ett tärningskast 3.5. Gjorde sedan exempel 5.1 i boken. Skrev sedan
upp definitionen för E(X) resp. E(g(X)) i det diskreta fallet och
det kontinuerliga fallet. Tog sedan och räknade ut E(X²) i Ex. 5.1 i
boken.Definierade även medianen för X. Definierade därefter
variansen för X och standardavvikelsen D(X). Sedan använde jag mig
även här av ex 5.1 i boken för att räkna ut variansen m.h.a.
definitionen. Härledde sedan ur definitionen formeln
V(X)=E(X²)-(E(X))² och räknade ut samma varians m.h.a. denna formel.
Definierade sedan Variationskoefficienten R(X)=D(X)/E(X).
Definierade även medianen för X. Gick sedan igenom följande viktiga
räkneregler för väntevärden och varianser: E(aX+bY+c)=aE(X)+bE(Y)+c,
V(aX+b)=V(aX)=a²V(X), samt om X och Y är oberoende:
V(X+Y)=V(X)+V(Y).Tog därefter fram väntevärde och standardavvikelse
för medelväret av n st ober stokastiska variabler. Skrev sedan upp
Stora talens lag.
Definierade sedan begreppet kovarians och visade att V(X)=C(X,X).
Definerade sedan begreppet korrelationskoefficient och berättade om
dess egenskaper. Visade att om X och Y är oberoende så leder det
till att E(XY)=E(X)E(Y) vilket i sin tur leder till att C(X,Y)=0,
d.v.s. att X och Y är okorrelerade. Visade sedan att omvändningen
inte behöver vara sann genom att göra exempel 5.13 i läroboken.
Tor 11 nov Började med att gå igenom funktioner av
stokastiska variabler. Tog som exempel i det diskreta fallet exempel
3.16 i Blom och som kontinuerliga exempel gjorde jag exempel 3.20
och exempel 3.19 i Blom. Fortsatte med att gå igenom
flerdimensionella diskreta och kontinuerliga stokastiska variabler.
Gick igenom begreppen simultan sannolikhetsfunktion repektive
simultan täthetsfunktion och hur man ur dessa får fram den
marginella sannolikhetsfunktionen respektive den marginella
täthetsfunktionen och hur man vid oberoende även kan gå åt andra
hållet. Visade sedan hur man räknar ut sannolikheter i det
två-dimensionella diskreta och kontinuerliga fallet.Fortsatte med
att visa hur man tar fram Fördelningsfunktionen för max(X,Y) och
min(X,Y) utgående från Fördelningsfunktionerna för X respektive Y.
P.g.a. att en kvart av föreläsningen försvann p.g.a. att jag först
gått till E1 i stället för M1 hoppade jag över att gå igenom summan
av stokastiska variabler i det diskreta fallet I sället uppmanade
jag till att själva läsa ex 4.9 som exempel på summa av två diskreta
ober stok.var. Uppmanade även till att titta på ljudföreläsnig 5
fr.o.m. min 34 t.o.m. min 50 ungefär där bl.a. den viktiga satsen
att summan av ober Poissonfördelade stok.var. är Poissonfördelad
bevisas. Avslutade med att gå igenom ex 4.11 för att visa hur man i
kontinuerliga fallet löser problem av typ summa av två ober
stok.var.
Mån 8 nov Började med att gå igenom Binomialfördelningen och
Poissonfördelngen och att summan av två oberoende Poissonfördelade
stokastiska variabler är Poissonfördelad. Tog exempel 7.7 som
exempel på detta. Fortsatte sedan med kontinuerliga stokastiska
variabler. Definierade täthetsfunktionen och gick igenom hur man ur
den får fram Fördelningsfunktionen och vice versa. Gick därefter
igenom exponentialfördelningen.Fortsatte med att visa att tiden
mellan två händelser är exponentialfördelad om antalet händelser är
Poissonfördelat. Visade även att exponentialfördelningen saknar
minne.Gick sedan igenom den likformiga fördelningen och tog som
exempel på denna exempel 3.9 i läroboken.Berättade att eftersom hela
kapitel 6 ägnas åt Normalfördelningen gås den igenom då. Avslutade
med att som exempel på blandad(diskret och kontinuerlig) fördelning
gå igenom exempel 3.14
Tor 4 nov Repeterade först lagen om total sannolikhet
m.h.a. Venndiagram i samband med att jag tog exempel 2.17 som
exempel på denna.Efter det visade jag Bayes sats m.h.a. Venndiagram
i samband med att jag tog exempel 2.19 som exempel på denna. Visade
sedan definitionen för oberoende utgående från betingningsformeln.
Avslutade kapitel 2 med exempel 2.23 som exempel på
oberoende.Inledde kapitel 3 med att gå igenom begreppet stokastisk
variabel och definera sannolikhetsfunktionen. Tog som exempel på
denna ex 3.1 i läroboken och ritade även upp stolpdiagrammet.
Definierade sedan Fördelningsfunktionen och berättade om dess
egenskaper. Tog som exempel på denna ex 3.1 i läroboken och ritade
även upp den. Gick sedan igenom ett antal viktiga diskreta
fördelningar. Började med tvåpunktsfördelningen och då speciellt
Bernoullifördelningen. Fortsatte med den likformiga fördelningen och
för-första-gången-fördelningen och den snarlika geometriska
fördelningen. Avslutade med att gå igenom den hypergeometriska
fördelningen. Binomialfördelningen och Poissonfördelningen hanns ej
med och gås igenom på nästa föreläsning.
Tis 2 nov Började med fallet dragning med återläggning med
hänsyn till ordning. Fortsatte med fallet dragning utan återläggning
med hänsyn till ordning. Gick sedan igenom fallet dragning utan
återläggning utan hänsyn till ordning. Gick därefter igenom
sannolikheten att vid n dragningar utan återläggning utan hänsyn
till ordning dra k vita kulor från v vita och s svarta kulor.
Utvidgade sedan detta till sannolikheten att dra b blåa och; r röda
och g gula o.s.v när man har 3 färger. Började sedan med betingad
sannolikhet. Illustrerade betingningsformeln m.h.a. exemplet på sid
26 i läroboken. Visade lagen om total sannolikhet m.h.a. Venndiagram
och tog exempel 2.17 som exempel på denna.
Mån 1 nov Presenterade först kursens hemsida som hittas som
startsida på canvas och på http://www.math.kth.se/matstat/gru
och visa olika länkar och dess innehåll.Fortsatte med att ge exempel
på olika användningsområden som ämnet matematisk statistik har och
denna kurs ger en introduktion till. Började sedan med att gå igenom
utfall,utfallsrum,händelser. Förklarade därefter skillnaden mellan
diskreta och kontinuerliga utfallsrum. Tog övningsuppgift 2.1a och b
som exempel på diskreta utfallsrum. Gick sedan igenom snitt, union,
komplement och visade hur man med hjälp av Venndiagram räknar ut
sannolikheter. Definierade i samband med detta disjunkthet. Resten
av tiden ägnades åt att inleda kombinatoriken genom att gå igenom
den klassiska sannolikhetsdefinitinen och multiplikationsprincipen .
|