Googleprojektet.




Googleprojektet gick ut på att höja den egna sajtens sidrankning (pagerank) genom att (i steg 1) lägga till en egen stödsajt vars länkar man kunde förfoga över.
I nästa steg kunde man också modifiera den egna sajtens länkar på ett taktiskt sätt.

Utgångsläget var att den egna sajten (nr. 5) och fyra andra (nr. 1-4) hade inbördes länkar beskrivna av en länkmatris av typ:

Länkar till sajt j markeras med ettor i rad j.
Länkar från sajt j markeras med ettor i kolumn j.
Sidrankningen räknades ut med en förenklad version av Google-rankningen och kunde bestämmas som av en egenvektor till den modifierade länkmatrisen. (Se Projektuppgift 2. ).

Varje grupp (1-4 personer) fick en länkmatris där de ingående sajterna hade 1-4 ingående länkar och den egna sajten hade initialrankningen 3-5.

Resultat:

Av de 10 undersökta länkmatriserna svarade 2 mot initial rankning 3,   4 mot rankning 4 och 4 mot rankning 5. En av de sistnämnda hamnade på andra plats efter steg 2. Alla de övriga lyckades ta sig upp på första plats.
En viss variation kunde noteras i läget efter steg 1.
I 2 fall nåddes första platsen redan efter steg 1.
I 2 andra fall nåddes ingen förbättring efter steg 1.
En trolig förklaring till stor inverkan av stödsajten är att de matriser som svarar mot liten inbördes skillnad var känsligare för de små förändringar som kunde induceras av stödsajten.
En vanlig lyckosam taktik i steg 2 var att låta den egna sajten länka till de sajter som stödde den egna med länkar. Denna taktik fick ibland modifieras genom borttagning av länkar till nära konkurrenter.

En naturlig fortsättning på dessa studier skulle vara att studera resultatet av samma taktik på större och mer diversifierade matriser.