SF1626
Flervariabelanalys (7,5p) för CMIEL/CINT per 4 vt 2009
Kursplanering SF1626
flervariabel analys för CMIEl
& CINTE, per4 vt 2009
schema
Fråga: vad som
styr kursens
inriktning och innehåll
Svar: Ibland
träffar man på någon som tror att det är boken
som definierar kursen, men det är en missuppfattning. Det är
inte heller gamla tentor som definierar kursen. Det som styr är de
mål som finns uppsatta i Högskoleförordningen för
alla utbildningar och speciellt civilingenjörsutbildningen, samt
de mål som KTH fastställt lokalt. Se Studiehandboken(
se nedan stående mål för varje modul)
Mål
Kursen behandlar sådana matematiska begrepp och
metoder inom flervariabelanalys som används för att
ställa upp och
undersöka matematiska modeller i de tillämpade ämnena.
De studerande
skall bibringas såväl förståelse för
begreppen som färdighet i att
använda dem. Geometrisk och fysikalisk betydelse av införda
begrepp
studeras. Ett viktigt mål är att utbildningen skall leda
till allmän
förståelse av matematisk teoribyggnad i syfte att
underlätta fortsatta
studier inom högskolan eller i samband med yrkesverksamhet. Kursen
ger
också tillfälle till repetition och fördjupning av
stora delar av
analysen i en variabel och linjär algebra.
Innehåll
Allmänt om funktioner av flera variabler: funktionsytor,
nivåytor, ytor i parameterform, kroklinjiga koordinater.
Partiella
derivator. Differentierbarhet, tangentplan, felfortplantning.
Kedjeregeln. Tillämpningar på partiella
differentialekvationer.
Gradient, riktningsderivata, nivåkurvor. Undersökning av
stationära
punkter. Kurvor, tangent, båglängd. Ytor, normalriktning,
tangentplan.
Funktionalmatris och funktionaldeterminant. Implicita funktioner.
Optimering på kompakta och icke-kompakta
områden.
Optimering med bivillkor.
Dubbel-
och trippelintegraler. Itererad integration. Variabelbyte.
Generaliserade integraler. Tillämpningar: volym,
tröghetsmoment,
tyngdpunkt.
Kurvintegraler. Greens formel med tillämpningar.
Potential och
exakt differential.
Litteratur
Persson A, Böiers L-C: Analys i flera variabler, kapitel 1-9.
Studentlitteratur 2005 ( eller senare). Tredje upplagan 2005. ISBN
91-44-03869-0.
Dessutom används "Övningar i analys i flera variabler",
Lunds Tekniska Högskola 2005. Betecknas ÖFV.
Nedanstående
planering
gäller i huvudsak, men detaljer
kan komma att ändras under kursens gång.
Detta gäller
även datum för kontrollskrivningar. Dessa ligger på
de sista 45 minuterna av angiven övning.
Läsanvisningarna nedan refererar till vår lärboken, Analys i flera variabler (PB2). Övningstalen är
hämtade från exempelsamligen Övningar i analys i flera variabler
från 2005(ÖEV). Observera för tydlighets skull att de
avsnitt i läroboken som anges nedan SKALL KUNNAS. Till varje
föreläsning finns en läxa
( en del av dessa är lösta tal ur övningsboken) . Dessa
sammanstält i
modul-läxa.
Ur varje modul-laxa kommer tre obetydligt ändrade tal
att väljas för motsvarande KS.
Förkunskaper till
Flervariabelanalys
Några studieråd
Övningsläxorna
bör du
i första hand utnyttja genom att ställa frågor och
diskutera med
övningsledarna eller studiekamrater. Det är viktigt att du
utnyttjar
ditt arbete effektivt så att du lär dig maximalt av varje
övningsuppgift du arbetar med. Några små frågor
du ställa dig själv då
du löser övningsuppgifterna är:
•
Varför
skall jag lösa denna uppgift? Vad skall jag lära av den?
Vilken del av teorin skall uppgiften belysa?
• Kan man ha
en
uppfattning om svaret utan att först lösa uppgiften? Då
du löst en uppgift: är svaret rimligt?
• Kan man
lösa uppgiften på fler sätt? Hur ändras
lösningen och svaret om man ändrar vissa
parametrar/värden/uttryck?
• Har jag
förstått lösnings idén? Är idén
allmängiltig? Har jag förstått teorin uppgiften skall
belysa?
• Då
du
är klart med uppgifterna till ett visst avsnitt: Finns det
något jag behöver träna mer på? Något som
inte kommit med?

Egenskaper hos rummet Rn.Exempel
på funktioner av fleravariabler.Gränsvärden
och kontinuitet. Derivatan
Tillbaka
till kursenshemsida
Mål: Funktioner och gränsvärde
- Topologiska begrepp. Begrepp: omgivning, inre punkt,
yttre punkt,
randpunkt, öppen mängd, sluten mängd, begränsad
mängd, kompakt mängd och sammanhängande mängd.
Kunna rita upp en mängd som ges av enkla olikheter. Kunna
avgöra om en sådan mängd är öppen, sluten,
begränsad, kompakt respektive sammanhängande.
- Funktioner. För enkla funktioner: kunna
bestämma
definitionsmängden, kunna bestämma värdemängden,
kunna skissera funktionsytan. Kunna skriva en elementär funktion
som en sammansättning av enkla funktioner. Kunna beräkna
sammansättningen av två funktioner och avgöra om detta
går. Veta villkoret för när en funktion har en (global)
invers.
- Gränsvärde. Kunna definitionen. Kunna visa
att ett
gränsvärde inte existerar genom att undersöka
gränsvärdet längs räta linjer. Veta att
gränsvärde längs räta linjer inte betyder att
gränsvärdet måste existera. Kunna beräkna
gränsvärde av en rationell funktion med polynomdivision.
Kunna beräkna gränsvärde med instängningsprincipen.
- Kontinuitet. Kunna ställa upp villkoret
för att en
funktion är kontinuerlig. Veta att alla elementära funktioner
är kontinuerliga där de är definierade.
Derivata och kedjeregeln
- Partialderivata. Tolkning som lutning. Känna
igen de olika
beteckningssätten för första och högre ordningars
derivator. Kunna beräkna första och högre ordningars
partialderivator av elementära funktioner. Kunna beräkna
gradienten av en elementär funktion och olika
beteckningssätt.
- Riktningsderivata. Tolkning som tillväxt i en
riktning.
Kunna gradientformeln och veta när det gäller. Kunna
räkna ut riktningsderivatan av en elementär funktion. Kunna
att gradienten är normalen till en
"snäll" yta. kunna finna ekvationen till tangentplanet till
en "snäll" yta.
- Kedjeregeln. Kunna använda kedjeregeln i de
enkla
specialfallen (t.ex. R1 -> Rn -> R1,
Rn -> R1 -> R1, Rm
-> Rn -> R1). Kunna ställa upp
kedjeregeln med funktionsbeteckning. Kunna använda kedjeregeln i
matrisform.
- Kunna ställa upp sambandet mellan en funktions
uttryck i
två olika koordinatsystem. Kunna bestämma sambandet mellan
första och högre ordningars derivator i två olika
koordinatsystem (via operatorformler).
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr. |
Tid |
Sal
|
Teori |
Förslag till övningsexempel: ÖFV |
F1 |
16/3:13.00-14.45 |
Aula
|
PB2: §1.1-1.4: Öppna,
slutna, kompakta
mängder Rn
Exempel
på funktioner av fleravariabler
Kända ytor
och här
|
Läxa1:1.5abc, 1.11, 1.12,
1.16ab,1.17 1.18.
Använd tex matlab
koder
för att rita önskade andragradskurvor och -ytor.
|
F2 |
17/3 :13.00-14.45 |
Aula
|
PB2:§1.5-1.6,2.1:
Gränsvärden,kontinuitet,
partiella derivator |
Läxa2: 1.24ae, 1.27ab, 2.3,
2.4, 2.6ab.
|
Ö1 |
18/3: 10-11.45
|
530
531.439
|
|
1.10, 1.14, 1.19,
1.23, 1.24ce, 1.29a, 2.1ab, 2.4.
|
F3 |
18/3: 13.00-14.45 |
Aula
|
PB2:§2.2-3:
Differentierbarhet. Kedjeregeln |
Läxa3: 2.8ac, 2.12, 2.15, 2.19
2.20, 2.21, 2.22, 2.26.
|
F4
|
19/3: 10-11.45
|
Aula
|
PB2: §2.4:
Gradienten,
tangentplan, riktningsderivatan |
Läxa4:
2.28,
2.29, 2.31,2.32, 2.34, 2.37, 2.39, 2.42ab, 2.44.
|
Ö2
|
19/3:13.00-14.45 |
530.531
532
|
|
2.8d, 2.10,
2.13, 2.17, 2.21, 2.32, 2.38.
|
F5
|
23/3: 13.00-14.45 |
Aula
|
PB2:
§ 2.5: Högre
ordningsderivator.
|
Läxa5 ; 2.50,2.51, 255,2.56, 2.59.
|
F6
|
24/3: 13.00-14.45 |
Aula
|
Repetition
inför KS1+ev resten från §
2.5:Högreordningsderivator |
Frågor till Karim
inför
KS1
|
Ö3
|
25/3:
10-11.45
KS1:11.00-11.45
|
530
531
439
|
Modul1_läxa består av
Läxa1-5 |
Ev
frågor
inför KS1
|

Modul 2:
Tillämpning av
derivatan i fleravariable :Förkunskaper
Tillbaka
till kursenshemsida
Mål:
- Linjarisering. Geometriskt som tangentplan. Kunna
linjarisera en
elementär funktion.
- Sammansättning. Kunna linjarisera en sammansatt
funktion med
kedjeregeln.
- Lokal invers. Veta skillnaden mellan global och
lokal invers.
Kunna avgöra om en funktion har en lokal invers kring en punkt.
Kunna beräkna jakobianen av inversen och linjarisera inversen.
Implicita funktioner
- Satsen. Kunna villkoret för när ett eller
flera samband
implicit definierar en funktion. Kunna beräkna derivatorna av den
lokalt definierade funktionen.
Taylors formel
- Kända utvecklingar. Kunna
Maclaurinutvecklingarna för
exp x, cos x, sin x, (1+x)a, arctan x och log(1+x).
- Flera variabler. Kunna Taylors formel av ordning 2.
- Kunna bestämma Taylorutvecklingen av enkla
elementära funktioner.
Kunna Taylorutveckla vektorvärda funktioner.
Optimering
- Lokala extrempunkter. Veta de tre typerna av lokala
extrempunkter
(inre kritiska punkter, randpunkter och punkter där
målfunktionen inte är regulär).
- Kritiska punkter. Kunna bestämma och
klassificera kritiska
punkter med Hessianen. Känna till att klassificeringen kan
kräva fortsatt taylorutveckling
REPETERA
Andragradsytor
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr. |
Tid |
Sal
|
Teori |
Förslag till övningsexempel
|
F7 |
25/3: 13.00-14.45 |
Aula
|
PB2: §2.6 Taylor Formel.
Lokala extremvärden
Stationärpunkt, minimipunkt, maximipunkt,sadelpunkt,
kavdratiskaform, positivt definit, negativt definit,
indefinit,semidefinit
|
läxa7: 2.60a, 2.61a, 2.62, 2.64,
2.63, 2.66.
2.67
|
F8 |
26/3: 10-11.45
|
Aula
|
PB2: §2.6 Taylor Formel.
Lokala extremvärden
Stationärpunkt, minimipunkt, maximipunkt,sadelpunkt,
kavdratiskaform, positivt definit, negativt definit,
indefinit,semidefinit |
läxa8: 2.68, 2.69, 2.75,
|
Ö4 |
26/3: 13.00-14.45 |
530
531
439
|
|
2.60b, 2.61b,
2.64,2.67
|
F9 |
30/3:13.00-14.45 |
Aula
|
PB2:§2.7,3.1:
differentialer, kurvor och ytor
|
läxa9: 2.71ac, 3.4
|
F10
|
31/3: 13.00-14.45 |
Aula
|
PB2 §3.2-4:
Funktional
matriser och determinanter(Jacobimatriser och Jacobideterminanter)
Inversa och implicita funktionsatser
|
läxa10: 3.9, 3.10a, 3.12,
3.16, 3.18, 3.20,3.22
|
Ö5
|
1/4:
10-11.45
|
530
531
439
|
|
2.72, 3.3,
3.4, 3.6, 3.8, 3.18.
|
F11
|
1/4: 13.00-14.45 |
Aula
|
PB2 §3.2-4:
Funktional
matriser och determinanter(Jacobimatriser och Jacobideterminanter)
Inversa och implicita funktionsatser |
läxa11:3.23, 3.26, 3.27, 3.28,
3.30, 3.32,
3.36.
|
F12 |
2/4:
10-11.45
|
Aula
|
Repetition
inför KS2 |
Frågor till
Karim inför
KS2 |
Ö6
|
2/4: 13.00-14.45 |
530
531
OBS!
533 OBS!
|
Modul2_läxa består av
Läxa7-11
KS2:
14.00-14.45
|
svarar för ev
frågor inför KS2
|

I denna modul introducerar vi
multipelintegraler, och
definierar
två flitigt använda begrepp: cylinder- och sfäriska
koordinater. Jacobianen är ett viktigt
verktyg.
Tillbaka
till kursenshemsida
Mål: Dubbelintegraler
- Dubbelintegralens definition. Ytligt
förstå
definitionen. Tolkning av dubbelintegralen som volym.
- Begrepp. Linjaritet, additivitet, nollmängd,
monotonicitet,
triangelolikheten.
- Itererade enkelintegraler. Kunna beskriva
områden i
formerna {a<=x<=b, f1(x)<=y<=f2(x)}
och {g1(y)<=x<=g2(y), c<=y<=d}, samt
kunna omvandla mellan dessa former. Kunna ställa upp
dubbelintegraler som itererade enkelintegraler och veta villkoren
för när de har samma värde. Kunna byta
integrationsordning. Kunna beräkna dubbelintegraler med itererade
enkelintegraler över områden som är enkla i något
led.
- Variabelsubstitution. Förstå varför
funktionaldeterminanten dyker upp i formeln. Förstå
villkoren för variabelsubstitution (kontinuerligt deriverbar,
inverterbar och nollskild funktionaldeterminant). Kunna utföra en
variabelsubstitution givet själva substitutionen. Kunna
beräkna dubbelintegraler med linjär och polär
substitution.
- Tillämpningar. Area i planet, area av buktig
yta (både
funktionsyta och parameteryta). Beräkning av tyngdpunkt,
kraftmoment och yttröghetsmoment.
- Generaliserade dubbelintegraler. Begrepp:
Absolutkonvergens.
Kunna avgöra konvergens med majorantprincipen i enkla fall.
Trippelintegraler
- Trippelintegralens definition. Ytligt
förstå
definitionen.
- Itererade enkelintegraler. Kunna beskriva
områden i olika
iterativa former {a<=x<=b,
c<=y<=d, f1(x,y)<=z<=f2(x,y)},
{a<=x<=b, g1(x)<=y<=g2(x),
h1(x,y)<=z<=h2(x,y)}
o.s.v. Kunna ställa upp en trippelintegral som itererade
integraler och veta villkoren för när de har samma
värde. Kunna beräkna trippelintegraler via itererade
integraler.
- Variabelsubstitution. Förstå varför
funktionaldeterminanten dyker upp i formeln. Förstå
villkoren för variabelsubstitution. Kunna beräkna
trippelintegraler genom övergång till linjära,
cylindriska och sfäriska koordinater.
- Tillämpningar. Volym av ett område, massa
och
tyngdpunkt av en kropp, tröghetsmoment.
- Generaliserade trippelintegraler. Kunna använda
majorantprincipen i enkla fall.
REPETERA
Andragradsytor
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr. |
Tid |
sal
|
Teori |
Förslag till övningsexempel
|
F13 |
14/4: 13.00-14.45 |
Aula
|
Dubbelintegraler,
integrationsgränser §6.1-3 |
läxa13:6.3, 6.5, 6.8, 6.10, 6.12, 6.13, 6.18, 6.24, 6.28.
|
F14
|
15/4:10-11.45
|
Aula
|
integrationsgränser
Substitution i dubbelintegraler §6.4-5 |
läxa14:6.18,
6.20, 6.21,
6.24, 6.27. |
Ö7 |
15/4: 13.00-14.45 |
432
530
531
|
|
6.16, 6.21, 6.26,
6.29
|
F15
|
20/4: 13.00-14.45 |
Aula
|
Generaliserade
integraler 6.6
Trippelintegraler7.1 |
läxa15:6.33, 6.34, 6.40, 6.41, 6.45
7.2, 7.7, 7.11, 7.14.
|
F16
|
21/4:13.00-14.45 |
Aula
|
Trippelintegraler
§7.1-2
Trippelintegraler, forts., sfäriska och
cylinder-koordinater |
läxa16: 8.1, 8.5, 8.10, 8.14.
|
Ö8
|
22/4:
10-11.45
|
530
531
439
|
|
6.37, 6.44, 7.4,
7.13, 8.4, 8.14.
|
F17
|
22/4: 13.00-14.45 |
Aula
|
Trippelintegraler,
forts.,
sfäriska och
cylinder-koordinater Area , volym , tröghetsmoment och
masscentrum§8.1-
|
läxa17:
7.8, 8.22, 8.28, 8.30
|
F18
|
23/4:
10-11.45
|
Aula
|
Repetition
inför KS3 |
Frågor
till Karim inför
KS3 |
Ö9
|
23/4:13.00-14.45 |
530
531
439
|
Modul3_läxa består av
Läxa13-17
KS3: 14.00-14.45
|
svarar
för ev
frågor inför KS3 |
Tillbaka
till kursenshemsida
Mål: Optimering
- Randpunkter. Kunna bestämma lokala
extrempunkter på
randen med Lagranges metod, dels som ett parallellitetsvillkor mellan
två vektorer, dels med Lagrangefunktionen. Veta att randkurvans
singulära punkter måste undersökas separat.
- Max- och minproblem. Veta att en kontinuerlig
funktion på
ett kompakt område antar ett största resp. minsta
värde. Kunna bestämma max/min av en funktion på ett
område som ges av en olikhet g=<0. Samma problem på ett
polygonområde (t.ex. triangel). Samma problem på ett
område som ges av högst två krökta randkurvor.
Veta att om området är obegränsat måste
gränsvärden undersökas.
- Värdemängd. Kunna bestämma
värdemängden
till en funktion i områden av ovanstående typ (med korrekt
hänvisning till satsen om mellanliggande värden).
Kurvintegraler
- Att kunna beräkna linjeinegraler i allmänhet,
- att kunna Greens formel,
- att kunna avgöra när linjeintegraler är oberoende av
integrationsvägen, samt
- att kunna bestämma potentialer till vektorfält
när sådana finns (konservativa fält).
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr. |
Tid |
Sal |
Teori |
Förslag
till
övningsexempel |
F19
|
27/4: 13.00-14.45 |
Aula
|
Optimering
på Kompakta
områden: §4.1 |
läxa19: 4.2, 4.6, 4.7, 4.8,
4.10, 4.12, 4.14.
|
F20
|
28/4: 13.00-14.45 |
Aula
|
Optimering
på icke
Kompakta områden: §4.2.
|
läxa20: 4.16,4.18,4.19
|
Ö10
|
29/4:
10-11.45
|
530
531
C21
|
|
4.1, 4.6, 4.9.
4.12, 4.20, 4.25, 4.29, 4.31, 4.32.
|
F
21
|
4/5: 13.00-14.45 |
Aula
|
Optimering
med bivillkor §
4.3
|
läxa21:4.23, 4.24, 4.26 ,4.28,
4.33, 4.33
|
F22 |
5/5: 13.00-14.45 |
Aula
|
Kurvintegraler,parmetrisering
§9.1
|
läxa22: 9.2,
9.3, 9.4, 9.6, 9.11,9.15 |
Ö11 |
6/5:
10-11.45
|
530
531
439
|
|
9.5, 9.10, 9.11, 9.14, 9.23.
|
F23
|
11/5: 13.00-14.45 |
Aula
|
Greens formel i
planet §
9.2-9.3
|
läxa23: 9.20, 9.29, 9.32,
9.37, 9.38.
|
F 24
|
12/5: 13.00-14.45 |
|
Potentialer §9.4
|
läxa24:9.31, 9.32, 9.41,
9.42, 9.44
|
Ö12
|
13/5: 09.00-11.45
|
530,531
540
|
Modul4_läxa består av
Läxa19-24
KS4
11.00-11.45
|
Frågor
inför KS
|
F25
|
15/5:
13.00-14.45
|
|
Matlab redovisning
|
|
Tentamen
|
26/5: 08.00-13.00
|
GLÖM
INTE ATT ANMÄLA 14 DAGAR INNAN
|
|