![]() ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||
KursPM, 5B1136 Matematik 2, för I1. KursuppläggKursen 5B1136 Matematik 2 ger 6 poäng. Kursen handlar om två olika matematiska ämnen: linjär geometri och algebra respektive flervariabelanalys. Vissa moment i kursen berör båda dessa ämnen. Undervisningen omfattar 36h föreläsningar, 36h lektioner och 18h räkneövning, se kursens schema. Det förutsätts också omfattande självstudier, uppskattningsvis lika många timmar som den schemalagda tiden. Studenter som vill ha hjälp utöver den schemalagda tiden rekommenderas att vända sig till Matematikjouren, se http://www.math.kth.se/math/GRU/Matematikjour.html. Till en del moment i kursen kan man använda det symbolhanterande
programmet Maple. Handledning till Maple finns på kurshemsidan. Maple,
eller något annat likvärdigt program, utgör idag ett
mycket viktigt hjälpmedel för
många som arbetar med matematik. Programmet, som t.ex. kan lösa
ekvationssystem eller derivera analytiskt, ersätter till stor del
formelsamlingar och gör att även långa eller krångliga
uttryck kan hanteras snabbt.
Examination och bonuspoängExaminationen sker genom en skriftlig tentamen den 1 mars 2004 kl 8-13. Två andra tentamenstillfällen förekommer under läsåret 03-04, varav en i augusti-perioden år 2004. Inför tentamen delas maximalt 4 bonuspoäng ut. Dessa poäng
utgör c:a 25% av poänggränsen för godkänd
tentamen.
Man kan få bonuspoäng för godkända resultat på lappskrivnngar och/eller
inlämningsuppgifter.
En så kallad lappskrivning, är en kort skrivning där lösningen
skall rymmas på själva uppgiftslappen.
Antalet lappskrivningar och/eller inlämningsuppgifter, samt datum för dessa
är inte ännu bestämt. Information om detta kommer senare på
http://www.math.kth.se/math/student/courses/5B1136/I/200304/bonus.html
2. Kursinnehåll och målLinjär geometri och algebra Flervariabelanalys Kursens mål är att ge goda kunskaper i inledande linjär
algebra samt differentialkalkyl i flera variabler.
Detta omfattar begreppsförståelse, räknefärdighet och
problemlösning inom kursens område, men även att kunna
förstå, skapa och presentera matematiska
resonemang, samt att kunna formulera och använda matematiska modeller.
3. Lärare och kurssekreterareFöreläsningar Mikael Cronhjort, kursansvarig lärare, e-post: mikaelc@math.kth.se
Lektioner
Räkneövning
KurssekreterareRose-Marie Jansson, e-post: jansson@math.kth.se. Kurssekreteraren hanterar frågor om registrering och betygsrapportering.4. Kurslitteratur och kurshemsida Aktuell information om kursen finns på kurshemsidan,
http://www.math.kth.se/math/student/courses/5B1136/I/200304/ 5. SchemaSe http://www.kth.se/utbildning/schema/6. KursutvärderingKursen kommer att utvärderas av en kursnämnd och av kursansvarig lärare. Alla kursdeltagare kommer att kunna medverka i utvärderingen genom att svara på en web-enkät i slutet av kursen. Det är viktigt att så många som möjligt tar tillfället att uttrycka sin mening i web-enkäten. En stor svarsfrekvens medför stor tyngd bakom argumenten, om man vill förändra något... | ||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Avdelning Matematik | Sidansvarig: Mikael Cronhjort |