Välj ett matteföredrag!
Institutionen för matematik hälsar dig välkommen till KTH med ett
smörgåsbord av föredrag om vitt skilda områden inom vårt breda
ämne. Tanken är att detta ska stimulera ditt intresse för
fortsatta studier i matematik och därmed komplettera det viktiga
men rutinartade arbetet i den inledande repetitionskursen. Du
väljer fritt vilket av nedanstående föredrag du ska besöka! Du
väljer den dag som bäst passar med övriga aktiviteter.
Det här med tal och räknande, hur kom man
på det?
Eike Petermann   Litet om talens idéhistoria.
Tis 22 aug 9.1510 i Kista, Aulan.
Fjärde dimensionen
Andreas Enblom
  Vad är den fjärde dimensionen? Hur definieras ett fyrdimensionellt rum och hur kan vi räkna ut saker i fyra dimensioner? Jo, genom att generalisera de geometeriska rum vi känner till och kan föreställa oss (rummet, planet och linjen) kan vi få en bra definition av ett fyrdimensionellt rum. Vi tittar på hur Pythagoras sats ser ut i fyra dimensioner och hur man kan räkna ut den fyrdimensionella volymen av ett fyrdimensionellt klot. Sen gåär vi vidare till fem, sex och sju dimensioner.
Fre 25 aug 11.1512 Sal M1
Kaffekoppar, chokladbollar och donuts
Alan Sola
I det verkliga livet har vi inga problem att skilja på en kaffekopp,
en chokladboll och en donut. De ser olika ut och har olika färg,
de smakar inte likadant och deras ytor känns olika.
I matematikens värld är det lite svårare att hålla isär dessa objekt.
Matematikern är nämligen färblind och saknar smaksinne. Han eller hon anser dessutom att två föremål är lika om man kan deformera dem på ett mjukt och snällt sätt så att de övergår i varandra!
Man har inom den gren av matematiken som kallas topologi kommit på
en del andra sätt att jämföra två saker (exempelvis två ytor) med varandra. Man kan till exempel undersöka om ett objekt består av en eller
flera osammanhängande delar. Därefter kan man rita upp kurvor
på föremålens ytor och studera kurvornas egenskaper och försöka
koppla dem till tal, som är lättare att arbeta med.
Jag ska försöka förmedla en känsla för vad studiet av kaffekoppen,
chokladbollen och donuten innebär matematiskt sett.
Vi kommer till slut att se att matematiken inte alltid kan leda oss rätt i
verkligheten-det visar sig att för matematikern är en kaffekopp och en donut faktiskt samma sak!
Fre 25 aug 11.1512 Sal M2
Kvinnor i matematiken; en historisk
tillbakablick.
Gunnel Roman   Jag börjar med att berätta om
Pythagoreerna, ca 500 f Kr, och fortsätter via Hypatia, ca 400 e
Kr, mot nutid. Den sista kvinnan jag talar om är Sonya Kovalevsky
som blev Sveriges första kvinnliga professor i matematik i slutet av
1800-talet. Detta blir ingen lektion i matematik utan jag kommer
endast i stora drag nämna kvinnornas matematiska forskning. Det
viktigast här är berättelserna om de olika kvinnonas liv och
deras ofta mödosamma väg för att få syssla med matematik.
Fre 25 aug 11.1512 Sal K1
Några tankar om matematisk problemlösning.
Lasse Svensson
Det finns naturligtvis inget enkelt recept på hur man löser problem i största allmänhet. Men ändå kan det vara till god hjälp att ha vissa allmänna strategier eller tanketrix i medvetandet. Jag skall illustrera detta med ett antal exempel.
Fre 25 aug 11.1512 Sal F1
Sant eller falskt? - Om några logiska gåtor och paradoxer(?).
Bengt Ek   I matematiken studerar vi sanna påståenden. Den här föreläsningen handlar om sanning och lögn på ett lättsammare sätt.
Om t.ex. A säger "B och jag talar båda sanning eller ljuger båda" och B säger "Precis en av A och mig ljuger", ljuger då A? Ljuger B?
Vi skall tala om ett enkelt sätt att systematiskt lösa sådana och liknande problem,
om påståenden som varken är sanna eller falska mm.
Fre 25 aug 11.1512 Sal Q1
Tredjegradsekvationer.
Gunnar Johnsson Lösningsformeln för den allmänna tredjegradsekvationen upptäcktes
i Italien i början av 1500-talet, liksom för övrigt även
formeln för fjärdegradsekvationen. Längre än så kom man dock inte
vilket förklarades när Abel 1824 visade att femtegradsekvationen
inte kan lösas med hjälp av rotutdragningar.
Här koncentrerar vi oss på tredjegradsekvationen och visar hur
lösningsformeln ser ut.
En märklig omständighet är att denna formel egentligen fordrar
kännedom om de komplexa talen för att kunna användas.
Men på 1500-talet var de komplexa talen tyvärr ännu inte uppfunna .... Fre 25 aug 11.1512 Sal D1
Formlerna
|