Fråga: vad som styr kursens
inriktning och innehåll
Svar: Ibland
träffar man på någon som tror att det är boken
som definierar kursen, men det är en missuppfattning. Det är
inte heller gamla tentor som definierar kursen. Det som styr är de
mål som finns uppsatta i Högskoleförordningen för
alla utbildningar och speciellt civilingenjörsutbildningen, samt
de mål som KTH fastställt lokalt. Se Studiehandboken(
se nedan stående mål för varje modul)
Mål
Kursen behandlar sådana matematiska begrepp och
metoder inom geometri och algebra som används för att
ställa upp och
undersöka matematiska modeller i de tillämpade ämnena.
De studerande
skall bibringas såväl förståelse för
begreppen som färdighet i att
använda dem. Geometrisk och fysikalisk betydelse av införda
begrepp
studeras. Ett viktigt mål är att utbildningen skall leda
till allmän
förståelse av matematisk teoribyggnad i syfte att
underlätta fortsatta
studier inom högskolan eller i samband med yrkesverksamhet.
Detta gäller
även datum för kontrollskrivningar. Dessa ligger på
den första timmen av angiven övning.
Av angivna övningsuppgifter kommer några att gås igenom på föreläsningarna eller lektioner, och övriga är lämpliga för självstudium. "KB" hänvisar till läroboken Andersson Lennart m.fl. : Linjär algebra med geometri.
Föreläsn/övn/ Lappskr.nr. |
Tid | Sal |
Teori: KB( kursboken) |
Förslag till övningsexempel: ÖKB ( ur kursboken). Obs! motsvarande exemplen kommer också att testas |
F1 | Mån 29 /10: 10-12 |
Aula |
Avsnitt: 1.1, 1.2, 1.3: Vektorer i plan och rummet.
Operationer. Koordinater. Skalärprodukt. Pythagoras sats |
|
L1 |
Mån 29/10: 13-15 |
531,532,533 |
|
1.1bcd, 1.4, 1.5a, 1.7a, 1.9 1.19, 1.25, 1.29, 1.36, 1.39, 1.42. |
F2 |
Tis 30/10: 13-15 |
Aula |
Avsnitt:
1.4, 1.5:Vektorprodukt. Ekvationer för linjer och plan. Kryssprodukten används för att beräkna vridmoment, magnetfält och andra vektorvärda storheter som är produkten av två fysikaliska vektorer. |
|
L2 |
Ons31/10: 10-12 |
531,532,533 | OBS! Trippelprodukten ex 1.36 sid 51 |
1.52, 1.54, 1.57, 1.65, 1.66, 1.69bd, 1.71, 1.72a, 1.73a, 1.74 1.83a, 1.85, 1.87, 1.91, 1.105, 1.106a, 1.108, 1.110 |
F3 |
Tor 1/11: 10-12 |
Aula |
Avsnitt: 2.1, 2.2: Vektorer av högre dimensioner. Matriser. | |
L3 |
Mån 5/11: 10-12 | 531,532,533 | 2.1abfg, 2.5, 2.7, 2.9aceh, 2.10ab, 2.13a, 2.16b, 2.23. |
|
F4 |
Tis 6/11: 10-12 |
Aula |
Avsnitt: 2.3, 2.4: Linjära avbildningar och matriser. Sammansättning. | |
L4 |
Tis 6/11: 13-15 |
531,532,533 | 2.31, 2.32, 2.34a, 2.39a, 2.48, 2.51, 2.54 |
|
F5 |
Ons 7/11: 10-12 |
Aula |
Avsnitt: 3.1, 3.2:Linjära ekvationssystem. Gausselimination. | |
L5 |
Tor 8/11:10-12 |
531,532,533 | 3.3, 3.5; 3.9, 3.12, 3.15, 3.23, 3.26, 3.33. |
|
F6 |
fre 9/11: 15-17 |
Aula |
Avsnitt:
3.5:Minstakvadratmetoden. Ingår inte i KS1 men ingår i KS2 |
3.48, 3.49, 3.51, 3.55, 3.56, 3.57acd |
L6 KS1 |
Mån12/11: 10-12 KS1: 10.15-11:15 |
531,532,533 | ![]() |
KS1 består
avTRE tal som testar de ovan föreslagna
talen=
Övningsexempel från ÖKB+motsvarande exemplen. KS1: 10-11 därefter tal om Minstakvadratmetoden. dvs 3.48, 3.49, 3.51, 3.55, 3.56, 3.57acd |
Föreläsn/övn/ Lappskr.nr. |
Tid | Sal |
Teori | Förslag till övningsexempel |
F7 | Tis 13/11: 10-12 |
Aula |
Avsnitt: 4.1, 4.2. Determinanter. | |
L7 |
Tis 13/11: 13-15 |
531,532,533 | 4.1bd, 4.2b, 4.3b, 4.4a, 4.7 4.11acdf, 4.12 | |
F8 |
Ons 14/11: 10-12 |
Aula | Avsnitt: 4.3, 4.4 Beräkning av determinanter. Area- och volymsändring. | |
L8 |
Ons 14/11: 13-15 |
531,532,533 | 4.15, 4.17, 4.19adf, 4.21, 4.22, 4.25, 4.26 | |
F9 |
Tor 15/11: 10-12 |
Aula | Avsnitt:
5.1, 5.2, 5.3, 5.5: Tillämpning av determinanter. Kramers regler. |
|
L9 |
Mån 19/11: 10-12 |
531,532,533 | 5.1, 5.4, 5.6, 5.9, 5.10, 5.14,
5.16, 5.19 5.32 |
|
F10 |
Tis 20/11: 10-12 |
Aula | Avsnitt: 5.4: Linjärt beroende och oberoende vektorer. Bas. | |
L10 |
Tis 20/11:13-15 |
531,532,533 | 5.22, 5.23, 5.26, 5.27, 5.30, 5.31 | |
F11 |
Ons 21/11: 10-12 |
Aula | Avsnitt: 6.1, 6.2: Inversa och isometriska avbildningar. | |
L11 |
Ons 21/11: 13-15 |
531,532,533 | 6.1, 6.2, 6.4, 6.7b, 6.8, 6.12,
6.16; 6.27ab, 6.29ac, 6.30ab, 6.37ab |
|
F12 |
Tor 22/11: 10-12 |
Aula | Avsnitt:
7.1 - 7.3: Egenvärden
och egenvektorer Ingår inte i KS2 men
i KS3 $25 000 000 000 egenvektor: en artikel om linjär algebra bakom Google-sökning |
7.2, 7.6, 7.12abd, 7.14(A2,A4,A6,A7), 7.15 |
L12 KS2 |
Mån 26/11:10-12 KS2:10.15-11.15 |
531,532,533 | ![]() |
KS2 består
avTRE tal som testar de ovan föreslagna
talen=
Övningsexempel från ÖKB+motsvarande exemplen. KS2: 10-11 därefter tal om Egenvärden och egenvektorer, dvs 7.2, 7.6, 7.12abd, 7.14(A2,A4,A6,A7), 7.15 |
Föreläsn/Lekt/ KS.nr. |
Tid |
Sal |
Teori: KB( kursboken) | örslag till övningsexempel: ÖKB ( ur kursboken) |
F13 | Tis 27/11:10-12 | Aula |
Avsnitt:
7.4: Egenvärden
och egenvektorer, fort. $25 000 000 000 egenvektor: en artikel om linjär algebra bakom Google-sökning |
|
L13 | Tis 27/11: 13-15 | 531,532,533 | 7.16ac, 7.17ac, 7.20, 7.22, 7.29, 7.34 | |
F14 | Ons 28/11: 10-12 | Aula | Avsnitt: 8.1, 8.2, 8.3: Basbyten och linjära avbildningar. Diagonalisering. | |
L14 | Ons 28/11: 13-15 | 531,532,533 | 8.1, 8.4, 8.6, 8.8, 8.11, 8.12, 8.13, 8.15 | |
F15 | Tor 29/11: 10-12 | Aula | Avsnitt: 8.4, 8.5, 8.6: Kvadratiska former | |
L15 | Mån 3/12: 10-12 | 530,531,532 | 8.17, 8.18, 8.20ace, 8.23 |
|
F16 | Tis 4/12: 10-12 | Aula | Avsnitt:
Kompendium, s. 1-17 Induktion.
Komplexa tal. Induktionsbevis. är en viktig bevisprincip för påståenden om de naturliga talen, som bygger på Induktionsaxiomet. Påståenden som lämpar sig för
induktionsbevis
är av typen:
Alla naturliga tal (n=1,2,3,...) har egenskapen P(n).
Oftast är P(n) en likhet som innehåller en summa med n
stycken termer. Men också påståenden om delbarhet,
som 5n-1 är jämnt delbart med 4 för n=1,2,...
går bra att visa med induktion. |
|
L16 | Tis 4/12: 13-15 | 531,532,533 | Övningar (kompendium): 1.1, 1.3, 1.7, 1.12, 2.1a, 2.2, 2.7a, 2.8a, 2.11, 2.12bc, 2.13c |
|
F17 | Ons 5/12: 10-12 | Aula | Avsnitt: Kompendium, s. 18 -27. | |
L17 | Ons 5/12: 13-15 | 531,532,533 | Övningar (kompendium): 3.1a, 3.7, 3.8, 3.12, 3.16c. |
|
F18 | Tor 6/12: 10-12 | Aula | Avsnitt:
9.1- 9.9: Allmänna vektorrum Gram-schmidits metod |
|
L18 | Mån 10/12: 10-12 | 531,532,533 | 9.1abc, 9.3, 9.5, 9.6, 9.7acdef, 9.8 | |
F19 |
Tis 11/12: 10-12 |
Aula | MATLABs redovisning |
|
L19 KS3 |
Ons 12/12: 10-12 KS3: 10:15-11:15 |
531,532,533 | ![]() |
KS3 består
avTRE tal som testar de ovan föreslagna
talen=
Övningsexempel från ÖKB+motsvarande exemplen. KS3: 10-11 därefter räkna några tal som inte hunnits med |
TENTAMEN |
Lör 15/12 |
kl 8.00-13.00 |
Obs: anmälan
krävs. minst 3 veckor innan 15/12![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Sidansvarig:
karim Daho Uppdateras kontinuerligt |