Kursanalys : SF1624-Matematik för CMIEL1 och CINTE1Kursen värderas till 7,5 hp och ges i period 2.Kursanalysen består av fyra delar:
Kvantitativa data
Kursinnehåll Kursen behandlar i huvudsak klassisk vektoralgebra samt matriskalkyl, inklusive egenvärden och egenvektorer. Kurslitteratur
Boken inleds med ett fylligt kapitel som behandlar geometriska vektorer, linjer och plan samt andragradskurvor. De följande avsnitten, som behandlar matriser, linjära avbildningar, linjära ekvationssystem, determinanter samt egenvärden och egenvektorer, bygger i hög grad på detta första kapitel. Begrepp och satser illustreras och troliggörs så långt som möjligt med geometriska tolkningar. Två avslutande och helt nyskrivna kapitel behandlar basbyten, diagonalisering och kvadratiska former samt ger en inledning till den abstrakta teorin för vektorrum. Boken är försedd med ett stort antal lösta exempel och övningsuppgifter. Många av exemplen är hämtade från områden där linjär algebra kommer till konkret användning. Här är MATLAB kung. Undervisning Undervisningen på kursen är fördelad på 38 timmar föreläsningar, 38 timmar lektioner Räkna med att det krävs minst lika många timmar till av eget arbete för att klara kursen. Vidare är kursen är uppdelat i tre moduler Så här är de olika undervisningspassen tänkta att fungera: Föreläsning. Genomgång av centrala begrepp och tekniker, samt tips och allmän information om kursen. Alla administrativa frågor, om examination och dylikt, avhandlas här. Lektion. Kompletterande genomgångar, lärarledda övningar och studentarbete. Kursens tre kontrollskrivningar ges också på lektionstid. ExaminationKontrollskrivningarVarje kursmodul avslutades med en kontrollskrivning dvs vi hade tre kontrollskrivningar under kursensgång . Varje kontrollskrivning bestod av tre uppgift av problemtyp à 3 poäng som skulle lösas på 60 minuter och godkänt gavs vid 5 poäng av maximalt 9 poäng. Är man godkänd i KS nr x, 1≤x≤3 ger att man hoppar över tal x =tillgodoräknar tal x på tentamen. Tanken med kontrollskrivningarna var att dels att
hålla uppe ett tempo så att de inte hamnar på
efterkälken, dels att skapa samma stressade situation som
vid en tentamen och på så sätt förbereda dem
inför tentan. Tentamen bestod av 10 uppgifter. Uppgifterna 1-3 svarar precis mot de fyra modulerna i kursen och man löser bara de uppgifter som svarar mot moduler som man inte redan blivit godkänd på underkursens gång. Uppgifterna 4-10 poängsätts med 3- 4 poäng vardera.Vissa problemtal var lite av standard tal som övade problemlösning och krävde att teknologerna hade följt med i kursen. Genomförande via Pedagogiska målFöreläsningarna+ lektioner: 38 h+38hEn typisk föreläsning började med att jag kort
repeterade det väsentliga från förra
föreläsningen och förklarade dagens
föreläsning.Sedan varvades teori och exempel.Vid några
tillfällen demonstrerade jag hur man kan använda MATLAB
för att öka förståelse för
dagensföreläsning. Studenterna fick själva öva med
mig hur man kan lösa andra typiska övningar av
tillämpningskaraktär och förberedas till matlab-/
Java-laborationer son skulle göras för att få
ytterliggare bonus poäng till tentamen Kompletterande genomgångar, lärarledda övningar och studentarbete. SLAS : 6h (se vad teknologerna tycker om SLAS= bilaga1) Studenter Lär Av Studenter= mycket uppskattad Dela eleverna i homogena grupper av högst fyra elever och låta dessa lösa en uppgift tillsammans under ledning av en fadder (som går högst i tvåan). Faddern skall inte lösa uppgiften men hjälper via att uppmuntra eleverna att kolla kursboken, föreläsningsanteckningar, osv.... Varje fadder får högst 16 elever dvs 4 homogena grupper. Varje grupp får olika uppgifter. När en grupp är färdig skall gruppen demonstrera sitt lösningsförslag på tavlan medan övriga grupper skall uppmuntras av faddern att komma med frågor till den grupp som demonstrerar sitt lösningsförslag. Den grupp som demonstrera sitt lösningsförslag är lärare åt andra grupper. Fadderns roll är att kolla att allt gå rät till, t ex alla i gruppen skall vara aktiva och delta vid lösningsdemonstrationen. Varje grupp skall demonstrera sitt lösningsförslag. Om tiden inte räcker till (under passet) så skall grupperna förtsätta själva att demonstrera sina lösningsförslag för övriga, ev. utan fadder. MATLAB/ JAVA-laborationerMATLAB har eleverna läst i IF1611 Ingenjörsmetodik (MAP) . Den här kunskapen om MATLAB behöver kontinuitet. Så är används MATLAB:Observera detta är en kurs i matematik och inte i matlab/java. Förklara era resultat både matematiskt och fysikaliskt. Under hela utbildningen är det tänkt att du skall använda MATLAB som räkneverktyg, dessutom används programmet av allt fler företag så den tid du nu ägnar åt att lära dig grunderna är väl använd. För att övningarna skall kunna ge bestående kunskap krävs att du arbetar aktivt och medvetet med dem. Matlab-filer skall alltid anges med resultat som följer efter. OBS! Att redovisningen för varje uppgift skall följa följande steg 1) Skriv ner uppgiften 2) Lös uppgiten matematisk 3) Använd MATLAB endast för att utföra räkningarna ochev rita figur, där MATLAB koder skall anges (gärna förklaras) 4) Förklara din lösning med ord (t.ex hur kom du fram till resultatet ,vad du har lärt dig av uppgiften etc..) Det ingår även i detta kursmoment att vaje projektgrupp skall granska en annan grupps arbete och "opponera" på projektet vid den muntliga redovisningen, den muntliga presentationerna skall vara vara ca 15-20 minuter per grupp. Studenternassyn på kursen Vi hade en kontinuerlig diskussion om kursen under föreläsningstid. CMIEL1/CINTE1-teknologer verkar ha svårt att utverdera kursen via institutionens hemsida . Jag har skrivit och delat ut under sista veckan en egen enkät för att kursverdera SF1624 matematik, som sammanfattades av kusvärderarna (se bilaga2) Mitt intryck är att de flesta teknologerna är nöjda med kursen, även om det finns en del invändningar,t.ex Smartboard, obekväma tider för SLAS( ligger för det mesta mellan 17-19). Mest uppskattat blev föreläsningsanteckningar och innehället av kursens hemsida Annars vill jag hänvisa till de utvärderingar som gjorts för att få en bättre bild av teknologernas syn (bilaga 2) Förändringar inför nästa kursomgångEn ny form av undevisning som tilltalar teknologerna att arbeta kontinuerligt med kursen teoretiskt och praktiskt . Detta förslag använder sig av SLAS, kontrollskrivningar och MatlabövnigarMatematiken är full av intressanta och fängslande problem. Vår viktigaste uppgift som matematiklärare är troligen att leda våra elever till insikt om detta. men den upppgiften är inte alltid lätt, ty även om vi själva uppskattar ämnet helt oberoende av dess stora användbahet, vill många av våra elever se en omedelbar praktisk nytta av sina kunskaper. Tyvärr är det mycket svårt att presentera vettiga matematiska tillämpningar för elever utan tillräckliga kunskaper i ämnet. Detta betyder att för att kunna bekanta sig med intressanta användningsområden måste man gå igenom en ordentlig skolning i matematik under en tid då läraren inte kan prestera några övertygande bevis på nyttan av det som eleverna måste lära sig. Men motivationen är mycket viktigt och praktiska exempel kan hjälpa till att skapa den. Under föreläsningarna blir 50 % teori och 50 % dator-tillämpningar under min ledning 1) Inga klassiska matematiska övningar : dessa ersättes med Matteverkstad som består av SLAS, matte jour och MATLAB övningar. Dessa hålls av SLAS och MATLABs faddrar (ME/IT studenter som går högst i tvåan). De kommer att utbildas av mig precis som SLAS faddrarna. 2) Vi kommer att ha 2-3 laborationer med redovisning via opponering som hittills. 3) Vi kommer att ha 4 KS för den matematiska delen. 4) De som klarar 4 KS+2 laborationer får betyg E ( godkänt) 5) De som klarar mer får bonuspoäng för att förbättra betyget. Tanken är så många som möjligt klarar kraven på kursen utan att tentera. SLAS övar att arbeta den teoritiska delen för att klara KS medan MATLAB övningarna hjälper att klara den tillämpade delen=Data laborationer. Mattejouren i Kista för de behövliga. Ansvarig Lärare: Karim Daho |